Na początek powiedzmy wprost, nie każda firma potrzebuje takiego stanowiska. Jak poznać czy w Twojej organizacji dyrektor operacyjny jest niezbędny? Aby to ustalić, ważne jest by zrozumieć, na czym polega jego rola, bo nieodpowiednia osoba na tym stanowisku może przynieść firmie poważne straty.
Dyrektor operacyjny – jaka jest jego rola w firmie?
Dyrektor operacyjny, czyli COO to dyrektor wysokiego szczebla, który nadzoruje codzienną działalność organizacji. To osoba, która rozumie biznes i jest świadoma procesów w nim zachodzących. Zakres jego obowiązków jest bardzo szeroki. Każda firma indywidualnie określa zadania dyrektora operacyjnego, jednak najważniejszym jest zapewnienie zgodności codziennych działań z wyznaczoną misją i strategią firmy. Można też powiedzieć, że jest prawą ręką dyrektora generalnego i zajmuje się wszystkimi wewnętrznymi sprawami w firmie.
Co leży w kompetencjach dyrektora operacyjnego?
Z uwagi na to, że dyrektor operacyjny nadzoruje wiele działów, powinien mieć wiedzę i doświadczenie w różnych dziedzinach biznesowych. Główną kompetencją COO jest realizacja założonych planów. To właśnie do jego obowiązków należy delegowanie zadań odpowiednim osobom, tak by osiągnąć założone cele. Obowiązki COO różnią się w zależności od wielkości i rodzaju firmy. Zwykle dyrektor operacyjny odpowiedzialny jest za nadzorowanie takich rzeczy jak; budżet, personel i inne aspekty operacyjne. Po jego stronie leży również dbanie o długofalową wizję i strategię organizacji. Dyrektor operacyjny musi być dobry w zarządzaniu ludźmi, zarządzaniu projektami oraz finansami. Współpracuje bezpośrednio z innymi dyrektorami wyższego szczebla i pełni rolę zastępcy całej organizacji.
4 najważniejsze cechy dobrego dyrektora operacyjnego
Dyrektor operacyjny jest osobą, która stale musi trzymać rękę na pulsie. Z uwagi na bardzo szeroki zakres obowiązków nie może ograniczać się do jednego zestawu umiejętności. Idealny kandydat na tym stanowisku musi wzbudzać autorytet lidera oraz cechować się umiejętnością szybkiego dostosowania się do środowiska, w którym aktualnie się znajduje. Jakie cechy powinien mieć dyrektor ds. operacyjnych?
- Strategiczne myślenie i zorientowanie na szczegóły. Planowanie strategiczne to w zasadzie podstawa. Jego kluczowym obowiązkiem jest realizacja przyjętej strategii i podejmowanie działań zgodnych w misją i wizją firmy. Dobry dyrektor operacyjny potrafi tak zaplanować procesy w organizacji, aby wszystko działało jak jeden spójny ekosystem. Odpowiednie zarządzanie projektami wymaga myślenia zarówno w skali makro, jak i mikro. Każdy nawet najmniejszy proces powinien zostać zrealizowany w wyznaczonym terminie, żeby nie zaburzył funkcjonowania organizacji.
- Świetne umiejętności komunikacyjne. COO musi wykazywać się empatią i rozumieć pracowników na każdym szczeblu, tak by móc sprawnie przekazać dyrektorowi generalnemu informacje o wszystkich aspektach działalności firmy. Powinien również motywować pracowników i zachęcać ich do rozwoju.
- Zorientowanie na wynik. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, COO jest odpowiedzialny za nadzorowanie budżetu, dlatego powinien dążyć do realizacji założonych planów finansowych. Ocenia ryzyko i rozwiązuje problemy w oparciu o dostępne dane i analizy.
- Uczciwość. Dysponowanie silnymi zasadami moralnymi i bycie uczciwym w miejscu pracy wzmacnia relacje zawodowe. Dobry dyrektor ds. operacyjnych wykorzystuje tą cechę do poprawy wydajności i budowania skutecznych zespołów zorientowanych na cel.
Jakie obowiązki ma dyrektor operacyjny?
Jednym z kluczowych obowiązków dyrektora operacyjnego jest motywowanie członków zespołu do działania zgodnie z przyjętą strategią tak, aby wydajność ich pracy była, jak najwyższa. Skuteczny dyrektor operacyjny tworzy i wpływa na dyscyplinę, aby wszystko w infrastrukturze organizacji płynnie skalowało się w górę lub w dół. Chociaż obowiązki COO są bardzo zróżnicowane w zależności od organizacji, to do jego zadań na pewno należy:
- Analiza wskaźników biznesowych oraz strategii firmy
- Nadzór nad wszystkimi operacjami wewnętrznymi
- Minimalizacja ryzyka i zapewnienie rozwoju organizacji
- Monitorowanie wydatków oraz zasobów, które są niezbędne do realizacji założonych celów
- Zarządzanie przychodami, zyskami i stratami
- Zarządzanie i koordynacja pracowników
- Szukanie rozwiązań mających na celu usprawnienie codziennych działań i rozwój firmy
Dyrektor operacyjny w całej strukturze organizacyjnej jest mostem pomiędzy dyrektorem generalnym a resztą firmy. To także on jest odpowiedzialny za przejęcie wizji prezesa i dążenie do jej urzeczywistnienia.
Po czym poznać, że potrzebujesz dyrektora operacyjnego w swojej firmie?
Stanowisko dyrektora operacyjnego może wydawać się nieco abstrakcyjne, ponieważ nie każda firma potrzebuje takiego dyrektora. Niemniej jednak to ważna rola w całej strukturze organizacyjnej i źle dobrana może przynieść więcej szkód niż pożytku. Kiedy zatem warto wziąć pod uwagę zatrudnienie osoby na takie stanowisko i jak rozpoznać, że właśnie przydałby się Twojej firmie?
Najczęściej firmy zatrudniające dyrektora operacyjnego są w fazie szybkiego wzrostu i potrzebują kompetentnej osoby, która zajmie się wszystkimi aspektami biznesowymi wewnątrz organizacji. COO może się okazać niezbędny przy wsparciu w nowych projektach, kiedy nie masz wystarczająco wykwalifikowanej kadry mogącej podjąć się realizacji nowych wdrożeń. To także odpowiednia osoba mogąca odciążyć dyrektora generalnego z nadmiaru obowiązków.
Jak wygląda proces rekrutacji i kim jest Interim Manager?
Znalezienie odpowiedniego kandydata na stanowisko dyrektora operacyjnego nie jest łatwe. Biorąc pod uwagę szeroki zakres obowiązków i umiejętności jakie powinien mieć kandydat może okazać się, że rekrutacja potrwa nawet kilka miesięcy. Bardzo ważny jest szczegółowy opis stanowiska i podanie obowiązków, jakie czekają kandydata na tym stanowisku. Jeżeli nie masz doświadczenia w prowadzeniu rekrutacji możesz zdać się na firmy headhunterskie lub agencje konsultingowe takie jak Strigoo, które zajmują się rekrutowaniem pracowników na stanowiska managerskie.
Planujesz tymczasowe zmiany w organizacji lub masz do wdrożenia nowy projekt? Możesz skorzystać z usługi Interim Managera. Pozwoli Ci to uniknąć żmudnej rekrutacji, a profesjonalne wsparcie dostaniesz praktycznie natychmiastowo. Interim Manager to manager czasowo zarządzający firmą lub wypełniający obowiązki przypisane do danego stanowiska. To zewnętrzny dyrektor operacyjny, który ma za zadanie poukładać procesy w firmie, przeprowadzić audyt dotychczasowych działań, zaproponować zmiany i pomóc w ich wdrożeniu oraz zbudować zespoły, które będą odpowiedzialne za realizację poszczególnych założeń. Interim Manager kończy współpracę z firmą w momencie, gdy wszystkie procesy w organizacji są odpowiednio poukładane, a osoby przydzielone na konkretne stanowiska, w tym wyznacza osobę, która będzie odpowiedzialna za kontynuowanie jego działań.
Agencje strategiczne mają doświadczenie zarówno we wdrażaniu projektów w firmach, jak i rekrutacji odpowiednich pracowników. Najlepiej wiedzą, na jakie cechy i umiejętności zwrócić uwagę, aby dana osoba sprawdziła się w tej konkretnej branży. Jeżeli jesteś zainteresowany współpracą skontaktuj się z nami biuro@strigoo.pl lub wypełnij formularz kontaktowy na naszej stronie. Pomożemy Ci znaleźć najlepsze rozwiązanie dla Twojej Firmy.