Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Strategia w e-commerce – dlaczego warto ją mieć?

21 czerwca 2023

Dobrze przygotowana i wdrożona strategia to podstawa w biznesie e-commerce. Pozwala odpowiedzieć na wiele kluczowych pytań i wyznaczyć dalszy kierunek działań. Ale czym właściwie jest strategia firmy, co wchodzi w jej skład i na co warto zwrócić szczególną uwagę? Czy stworzenie strategii od podstaw jest tak trudne, jak nam się wydaje?

Z artykułu dowiesz się:

  • dlaczego strategia e-commerce jest ważna dla każdego biznesu,
  • jakie są części składowe strategii biznesowej,
  • jakie korzyści niesie posiadanie jasnej strategii e-commerce.

Czym jest strategia w biznesie e-commerce?

Od czego zacząć?

Strategia w biznesie internetowym to zbiór działań, które prowadzą do zwiększenia sprzedaży, realizacji celów i osiągania lepszych wyników finansowych. Przed rozpoczęciem działalności warto postawić sobie kilka pytań, m.in.: co chcemy osiągnąć? Jaki mamy cel sprzedaży na przyszły rok? Jaki mamy budżet na marketing?

W skrócie można powiedzieć, że strategia biznesowa odpowiada na 3 pytania: kto jest klientem, kim jest konkurencja i czym wyróżnia się nasz produkt. 

Krok pierwszy – analiza klienta

Wszelkie działania w biznesie internetowym warto rozpocząć dopiero w momencie, gdy poznasz potrzeby swoich potencjalnych klientów. Warto zastanowić się, kim jest, czym się zajmuje na co dzień, jakie ma obawy i pragnienia. Postaraj się stworzyć kilka grup klientów na podstawie ich najważniejszych cech. To będą tak zwane „persony”. Posłużą Ci w dalszych krokach do przygotowania atrakcyjnej oferty i opracowania skutecznej komunikacji.

Często z pomocą w analizie klienta, rynku i konkurencji, przychodzi agencja e-commerce, która jest w stanie przygotować dogłębne badanie i raport dla sklepu internetowego. Przed rozpoczęciem współpracy z taką agencją, warto zwrócić uwagę na wiele czynników, m.in. doświadczenie w branży, możliwość rozszerzenia usług, czy zrozumienie środowiska e-commerce.

To, na co zwraca uwagę każda osoba kupująca w sieci jest:

  • oszczędność czasu,
  • szybka dostawa,
  • wygoda i łatwość zakupów,
  • atrakcyjna cena.

W tym artykule podpowiadamy, w jaki sposób możesz zadbać o powyższe obszary w swoim e-commerce, by klienci kupowali właśnie u Ciebie.

Możesz także przyjrzeć się preferencjom zakupowym klientów w 2021 – która grupa wiekowa robiła najwięcej zakupów w sieci, gdzie użytkownicy szukali informacji przed zakupem i jakie branże cieszyły się największym zainteresowaniem. Wybraliśmy najciekawsze dane z raportu i dodaliśmy komentarz od nas. Wszystko w kontekście budowania i rozwijania sklepów internetowych. 

Sprawdzenie rynku i konkurencji

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę w e-commerce i myślisz o stworzeniu sklepu internetowego, sprawdź co się dzieje na rynku i jakie działania podejmuje potencjalna konkurencja.

W obliczu pandemiii i wzrostu liczby sklepów internetowych w Polsce i na świecie można zauważyć, że oferta e-commerce w poszczególnych branżach nie różni się znacząco, a to prowadzi do dużej konkurencji i walki o klienta. Czy da się więc obrać taki kierunek, który nie będzie wymagał od nas intensywnej walki z konkurencją i szukania kolejnych metod zatrzymania klienta?

Tak – rozwiązaniem jest znalezienie niszy rynkowej w branży, w której zamierzasz dostarczać usługi i towary.

Wyróżniamy także 3 ważne obszary, o które warto zadbać od samego startu e-commerce i które mogą pomoć przebić się na rynku. Są to: logistyka i magazynowanie, marketing i zespół. Warto mieć otwartą głowę i reagować na zmiany w tych obszarach, by obserwować pomyślny rozwój sklepu internetowego.

Z biegiem czasu zaczniesz zwracać uwagę na liczby i zaczniesz analizować postęp sprzedaży w swoim e-commerce. To trudny rynek, na którym wiele zmiennych ma wpływ na powodzenie sklepu internetowego. Jakie obszary i wskaźniki należy zatem wziąć pod lupę, by móc stwierdzić, że firma zmierza we właściwym kierunku, a podejmowane działania przynoszą wymierne korzyści?

Strategia e-commerce i strategia marketingowa

Przygotowanie strategii dla firmy to nie lada wyzwanie. Można do niej podejść na dwa sposoby.

Po pierwsze, można stworzyć taką strategię, która będzie możliwa do zrealizowania przez firmę. Nie wymyślamy skomplikowanych rozwiązań, których nie będziemy w stanie zrealizować. Nie skupiamy się na działaniach, które właściwie są tylko wishlistą najlepszych praktyk. Gdy mamy wiedzę na temat zasobów, budżetu oraz narzędzi, bierzemy pod uwagę takie rozwiązania, które możemy wdrożyć w przeciągu kilku tygodni. I nie zapominamy o realnych możliwościach, zasobach i kompetencjach zespołu.  

Drugi sposób to zdefiniowanie klienta, jego potrzeb i propozycji wartości, a następnie wyjście z rekomendacjami. Czego ta firma potrzebuje? Co powinna zmienić? Jakie elementy powinna wdrożyć do swojej organizacji? Jak powinna zbudować procesy, by zadowolić klienta? Jednym słowem wskazujemy klientowi właściwy kierunek dalszego rozwoju.

Już na etapie tworzenia strategii w e-commerce lub strategii marketingowej zastanów się na budżetem. Szczegółowy plan wydatków i dochodów pozwoli Ci skontrolować swój kapitał w określonym czasie, np. na przestrzeni miesiąca lub roku. Prawidłowo przygotowany budżet pomoże Ci rozwijać sklep internetowy i planować takie działania, które będą zasadne pod kątem finansowym.

To także dobry moment by uwzględnić potrzeby dotyczące zespołu w Twojej firmie. Nie da się prowadzić efektywnego biznesu internetowego bez zaangażowanego teamu, który będzie skutecznie realizował codzienne obowiązki i zbliżał firmę do osiągnięcia założonych celów. Skorzystaj z naszych porad, jak stworzyć e-commerce’owy zespół, którego kompetencje będą się idealnie uzupełniać.

Sprzedaż

Sprzedaż w e-commerce najczęściej opiera się na lejku sprzedażowym. Czym jest i jak go zbudować, by generował wyższe przychody? Sprawdź rozmowę Pawła Paszkowskiego z Grzegorzem Frątczakiem z firmy Convertis.

A jakie rozwiązania „będą sprzedawać” i zyskują znaczenie? Wśród trendów z pewnością można dostrzec social commerce, mocny nacisk na analizę danych, czy reklamy wykorzystujące lokalizację klienta do wyróżnienia produktów, które są dostępne w jego pobliżu. Sprawdź 10 trendów e-commerce na ten rok.