Porozmawiajmy

Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Sprzedaż | Strategia

Budżet w sklepie internetowym – jak zaplanować wydatki w e-commerce?

10 listopada 2022

Czy budżet w sklepie internetowym jest trudny do przygotowania? Generalnie zarządzanie finansami w firmie nie jest proste, ale pozwala spojrzeć na biznes z szerszej perspektywy. Dzięki wiedzy na temat przychodów i kosztów możesz zaplanować właściwe działania, by wciąż rozwijać firmę. Jak więc zaplanować budżet sklepu internetowego i na co warto zwrócić szczególną uwagę? Sprawdź krótki poradnik, który przygotowaliśmy!

Spis treści:

  1. Dlaczego warto zaplanować budżet w e-commerce?
  2. Krok 1 – Przychody
  3. Krok 2 – Koszty
  4. Krok 4 – Zysk lub strata
  5. Podsumowanie 

Dlaczego warto zaplanować budżet w sklepie internetowym?

Szczegółowy plan wydatków i dochodów pozwoli Ci skontrolować swój kapitał w określonym czasie, np. na przestrzeni miesiąca lub roku. Prawidłowo przygotowany budżet pomoże Ci rozwijać sklep internetowy i planować takie działania, które będą zasadne pod kątem finansowym.

Do korzyści wynikających z posiadania budżetu w sklepie internetowym można zaliczyć:
– wiedzę na temat tego, jakie środki są potrzebne na początek roku finansowego,
– świadomość, gdzie warto inwestować pieniądze, a w które działania nie warto się angażować,
– możliwość sprawdzenia oczekiwanego i rzeczywistego wzrostu firmy dzięki rachunkowi zysków i strat.

Krok 1 – Przychody

Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć, jest przeanalizowanie przychodów sklepu internetowego. Jeśli jesteś w branży już jakiś czas, powinno pójść Ci łatwo. Jeśli jednak nie masz jeszcze doświadczenia, ta część, w znacznym stopniu, będzie opierała się na prognozach i przewidywaniach. Pamiętaj jednak, by podejść do tematu realistycznie – nie chcesz postawić sobie wygórowanych celów, których realizacja jest niemożliwa.  

Wyznacz kluczowe wskaźniki dot. przychodów z miesiąca na miesiąc – przede wszystkim wysokość sprzedaży i jej wzrost, średnią wartość koszyka i liczbę transakcji.

PROSTY MODEL PLANOWANIA PRZYCHODÓW:

Najprostszym sposobem aby zaplanować wyniki przychodowe jest zbudowania modelu opartego na podstawowych wskaźnikach, takich jak koszty zakupu reklamy, efektywność reklamy, wskaźnik konwersji czy też średnia wartość zamówienia w sklepie.

Planując pozyskanie ruchu na sklep rozpisz kanały reklamowe, z których będziesz korzystał i zweryfikuj wskaźniki osiągane w nich w poprzednich okresach. Ustal też strukturę budżetu reklamowego – jakie środki chciałbyś przeznaczyć na każdy z kanałów. 

Biorąc pod uwagę powyższe, Twój docelowy przychód będzie wyglądał następująco:

krok I: budżet reklamowy w danym kanale / koszt jednostkowy (np. cpc) = sesje w sklepie

krok II: sesje w sklepie x wskaźnik konwersji x średnia wartość zamówienia = przychód 

WSKAZÓWKA:

Pamiętaj, że prosty model planowania przychodów nie uwzględnia ścieżek wielokanałowych i konwersji wspomaganych. Pomaga natomiast w podziale budżetów mediowych oraz w zarządzaniu zadaniami w ramach Twojego zespołu. 

Dla pełnego obrazu:

  • zrób model rozszerzony zawierający konwersje wspomagane,
  • określ model atrybucji, który będziesz stosował,
  • uwzględnij cele pośrednie, których realizacja przybliża Ciebie do osiągnięcia wyników przychodowych,
  • określ koszty potrzebne do ich realizacji,

Krok 2 – Koszty

Dzięki znajomości kosztów dowiesz się, jaki budżet warto zebrać startując z biznesem lub wchodząc w nowy rok. Łatwiej i racjonalniej podejdziesz do planowania wydatków, gdy wcześniej określisz, na co możesz sobie pozwolić.  

Planowanie kosztów warto zacząć od podziału na stałe i zmienne. 

Koszty stałe

Wśród kosztów stałych możesz wyróżnić: 

  • koszt domeny i hostingu,
  • oprogramowanie sklepu internetowego,
  • wynajem biur i magazynów, 
  • wynagrodzenia pracowników, 
  • rachunki za prąd, telefon, internet.

Koszty zmienne

To koszty, których wysokość może zmieniać się wraz z rozwojem biznesu. Są mocno związane z wielkością sprzedaży i ciężko jest je określić “z góry”.

Do kosztów zmiennych można zaliczyć na przykład:

  • koszty wysyłki,
  • koszty magazynowania/logistyczne,
  • prowizje,
  • koszty narzędzi,
  • koszty marketingowe.

WSKAZÓWKA:

Pamiętaj, żeby przygotować symulację, w jaki sposób będą rosły Twoje koszty wraz ze wzrostem sprzedaży. Poza oczywistymi obciążeniami związanymi z kosztem wysyłki (koszt kuriera, koszt pakowania, koszty pracy) zastanów się czy:

  • nie będziesz musiał zwiększać przestrzeni magazynowej (z czym to się wiąże?)
  • nie będziesz potrzebował automatyzacji pewnych procesów, aby terminowo zrealizować wysyłkę,
  • jak bardzo większa liczba zamówień wpłynie na ilość pytań i zgłoszeń od klientów (czy masz na to zasoby w dziale obsługi klienta)

Koszty marketingowe stanowią istotną część budżetu sklepu internetowego. Zaplanuj działania i orientacyjne koszty w takich obszarach, jak:

  • strona internetowa, czyli wdrożenie i utrzymanie serwisu,
  • branding – to zwykle jednorazowy koszt, który obejmuje stworzenie identyfikacji wizualnej marki,
  • kampanie reklamowe – zaplanuj budżet reklamowy na kampanie w różnych kanałach (Facebook, Google Ads, Instagram) i o różnych celach, np. zasięg, konwersje, odwiedziny strony,
  • pozycjonowanie – zaplanuj budżet na zlecenie pozycjonowania agencji zewnętrznej lub zatrudnienie specjalisty in-house,
  • social media – uwzględnij czas i koszt tworzenia kalendarza publikacji, prowadzenia kont na profilach społecznościowych, tworzenia grafik i tekstów, 
  • content, czyli artykuły na blogu, newslettery, angażujące webinary – to kolejny koszt, który warto uwzględnić w budżecie sklepu internetowego.

Koszty jednorazowe i niespodziewane

W budżecie uwzględnij także jednorazowe wydatki, takie jak np. prace programistyczne przy budowie sklepu internetowego i wdrożenie platformy. 

Warto także zaplanować pewien zapasu budżetu na sytuacje awaryjne, np. uszkodzenie sprzętu. 

WSKAZÓWKA:

Pamiętaj, że od tego, czy uwzględnisz wszystkie możliwe źródła kosztowe, zależy to, czy finalnie Twój sklep będzie zarabiał. Planuj świadomie i zastanów się czy działania, które chcesz wdrażać pomagają Tobie w realizacji celów biznesowych. Ma to znaczenie szczególnie w kontekście pracy nad zmianami w sklepie czy wdrażaniem coraz to nowych narzędzi. 

Bardzo często popełniane błędy wpływające na koszty:

  • wdrażanie rozwiązań programistycznych nie wnoszących nic do całości procesu – bez analizy biznesowej,
  • skupianie się na narzędziach, których rola w całym procesie sprzedaży jest marginalna (np. drogi system marketing automation przy niedużej bazie użytkowników),
  • wdrażania narzędzi mających na celu poprawę konwersji bez sprawdzenia powodu rezygnacji z zakupów przez klienta,
  • brak kontroli procesów logistycznych, 

Krok 3 – Zysk / Strata

Do wyliczenia zyskowności zbuduj prosty model ekonomiczny, który uwzględni wszystkie źródła przychodowe oraz kosztowe. Dobrze przygotowany model pokaże Tobie również miejsca kosztowe, które są czułe na zmiany skali sprzedaży oraz te, które będą rosły nierównomiernie do ilości transakcji. Co się za tym kryje? Zobacz jak zwiększanie sprzedaży wpływa na ilość pracy Twojego zespołu. Jakie musisz osiągać obroty, aby pokryć koszty stałe? Czy nie korzystasz ze byt drogich rozwiązań technologicznych? Czy nie powinieneś renegocjować koszty obsługi po stronie zewnętrznych agencji.

PRZYKŁADOWY MODEL P&L:

styczeńlutymarzec
TRANSAKCJE1 7721 6461 662
PRZYCHÓD230 486214 053216 211
koszt zakupu produktów115 243107 026108 105
ZYSK I115 243107 026108 105
koszt reklamy16 00014 00014 000
ZYSK II99 24393 02694 105
przychód z logistyki24 18622 46122 688
koszt wysyłki17 71916 45516 621
koszt pakowania3 5443 2913 324
wynik logistyka (przychód – koszty)2 9242 7152 742
ZYSK III102 16695 74196 848
Usługi zewnętrzne14 56014 24014 240
Wynagrodzenia28 72828 72828 728
Koszty administracyjne3 3053 1413 162
wynik administracja46 59346 10846 130
ZYSK IV55 57449 63350 718

WSKAZÓWKA:

Pamiętaj, aby zidentyfikować wszystkie zależności pomiędzy poszczególnymi elementami budżetu w sklepie internetowym:

  • jak zwiększenie budżetu na marketing wpłynie na koszty obsługi,
  • w jaki sposób struktura sprzedaży wpływa na koszty logistyczne,
  • dlaczego przychód nie rośnie proporcjonalnie do zwiększania ilości zamówień,
  • w jaki sposób zaplanować sprzedaż aby nie wiązało się to z nagłym przyrostem kosztów stałych, np. nowy magazyn. 

Podsumowanie

Odpowiednio zaplanowany budżet pomoże Ci kontrolować i świadomie rozwijać biznes. Będzie Ci łatwiej podejmować kluczowe decyzje i wprowadzać przemyślane modyfikacje.  

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu budżetu – chętnie pomożemy! Wypełnij formularz kontaktowy i spotkajmy się na darmowej konsultacji. 🙂