Porozmawiajmy

Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Analiza klienta | Sprzedaż

Analityk internetowy – co może zrobić dla Twojej firmy?

10 czerwca 2022
analiza lupa wykres

Analityk internetowy – co może zrobić dla Twojej firmy?

Analityka internetowa to dziedzina niezbędna w każdej firmie. Dzięki niej można analizować swoją obecność w Internecie oraz ich wpływ na cały Twój biznes. Pozwala zrozumieć, które kanały marketingowe działają najlepiej i przynoszą Tobie korzyści. Badanie danych pomaga też w zrozumieniu wydajności Twojej witryny lub aplikacji oraz poznaniu doświadczeń użytkowników.

Z tego artykułu dowiesz się, kto jest odpowiedzialny za analizę danych i czy faktycznie Twoja firma potrzebuje takiej usługi.

Analityk internetowy – kto to i czym się zajmuje?

Analitycy internetowi zapewniają różne usługi, które wspierają prowadzenie firmy. Mogą pomóc Ci lepiej zrozumieć Twoich klientów i ich potrzeby, co pozwoli Ci ulepszyć Twoją strategię e-commerce. Rolą analityka jest analiza danych o ruchu w sieci. Analitycy są odpowiedzialni za zbieranie informacji z różnych źródeł, takich jak kanały mediów społecznościowych lub wyszukiwarki. Sprawdzą i zbadają również zachowania klientów.

Wbrew pozorom praca na danych nie należy do najłatwiejszych. Analiza wyników wymaga odpowiedniej wiedzy i kwalifikacji. Dlatego też dobry analityk powinien być mieć wiedzę o obsłudze narzędzi do analizy danych takich jak m.in. Google Analytics, Excel itp. W tej branży ważna jest także wiedza biznesowa, umiejętności skutecznej komunikacji oraz prezentacji pozyskanych danych w formie zrozumiałej dla odbiorcy.

Analityka internetowa – czy faktycznie jej potrzebujesz?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz witrynę e-commerce, czy blog, analityk internetowy pokaże Ci, jak Twoja firma radzi sobie w działaniach digital. Jeżeli borykasz się z wysokim współczynnikiem odrzuceń lub też nie wiesz dlaczego klienci odchodzą, pomoże Ci w znalezieniu przyczyny. Badając wskaźniki i dostępne dane, może wskazać obszary, które działają w sposób nieprawidłowy. Pozwoli to Tobie na wdrożenie odpowiednich rozwiązań poprawiających błędy.

Analityk e-commerce jest ekspertem w analizowaniu danych ze strony internetowej lub aplikacji. Jest odpowiednią osobą mogącą podpowiedzieć, w jaki sposób można je ulepszyć.  Na ich, będzie w stanie powiedzieć Ci, jakie są najpopularniejsze produkty, ile osób odwiedziło Twoją witrynę i które strony klienci odwiedzali najczęściej. Pokaże też jak zachowują się użytkownicy w witrynie lub też w jakich miejscach mogą mieć problemy z nawigacją.

Istnieje wiele przesłanek do tego, że Twoja firma potrzebuje nowego spojrzenia na dane. Często są to problemy w zrozumieniu zachowań klientów. Innym razem trudności w analizie rentowności prowadzonych działań marketingowych. Wymiernych korzyści z korzystania z usług analityka jest bardzo dużo. Zobaczmy na kilka z nich.

Korzyści, które zyska Twoja firma zatrudniając analityka internetowego

  1. Poznasz swoich odwiedzających, dzięki czemu dopasujesz do nich treści i funkcjonalności Twojej strony. To bardzo istotny aspekt, w momencie, kiedy chcesz wprowadzić jakiekolwiek zmiany i nie zaszkodzić obecnym klientom. Jeśli już dowiesz się kim są osoby, którzy odwiedzają Twoją witrynę, wówczas możesz podjąć odpowiednie kroki, aby poprawić ich doświadczenie w korzystaniu z Twojej strony. Tak samo szybciej i łatwiej będziesz mógł wprowadzić odpowiednie ulepszenia, gdy dowiesz się z jakich urządzeń i technologii korzystają odwiedzający Twoją witrynę.

  2. Dowiesz się, które treści są najbardziej popularne. Narzędzia do analizy danych umożliwiają dokładne sprawdzenie, które treści zamieszczone na stronie cieszą się największą popularnością. Pokazują m.in. jaki jest średni czas trwania sesji i jaki jest współczynnik odrzuceń dla poszczególnych stron. Takie informacje są pomocne w analizowaniu i późniejszym optymalizowaniu działań, aby zwiększać zaangażowanie użytkowników. Wiedza jaki rodzaj treści działa na naszych użytkowników najlepiej, pozwala skoncentrować się na tym konkretnym rodzaju przekazu i podjąć działania mające na celu zwiększenie zaangażowania dotychczasowych klientów i pozyskania nowych.

  3. W łatwy sposób możesz śledzić wyniki sprzedaży. Bez względu na branżę, raport sprzedaży jest jednym z najważniejszych do analizowania. Korzystając z narzędzi analitycznych możesz dowiedzieć się nie tylko jaki jest łączny przychód. W jednym raporcie znajdziesz wartość Twojego współczynnika konwersji, najpopularniejsze produkty/usługi, najefektywniejsze linki zewnętrzne. Mając taką wiedzę, łatwiej jest zaplanować strategię sprzedaży. Pomoże To również Tobie w weryfikacji jakości działań marketingowych, mierzeniu efektywności kanałów reklamowych oraz podejmowaniu ważnych decyzji taktycznych.

  4. Dowiesz się skąd przyszli Twoi odbiorcy. Analiza witryny pozwala wyśledzić skąd pojawił się ruch na naszej stronie. Ta wiedza pozwala skupić się na zbudowaniu strategii, by z tego źródła pozyskać jeszcze więcej leadów. Jeżeli klienci przekierowani zostają z mediów społecznościowych, warto rozważyć reklamę w danych serwisach. Podobnie, jeśli ruch pochodzi z wyszukiwarek, zaleca się wzmocnić widoczność strony w sieci i zadbać o jeszcze lepsze pozycjonowanie oraz optymalizacji kampanii w Google Ads. Analityk pomoże również Tobie w ułożeniu odpowiedniego modelu atrybucji, dzięki czemu unikniesz wyciągania zbyt pochopnych wniosków, np. poprzez wyłączenie jednego z kanałów reklamowych i utraty części przychodów z konwersji wspomaganych.

  5. Analityka witryny pomaga w podejmowaniu decyzji związanych z pozycjonowaniem. Strona dobrze widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania to potencjalni nowi klienci.  Dzięki danym analitycznym jesteś w stanie poznać lepiej Twojego użytkownika. Zrozumienie kto odwiedza Twoją witrynę czy też w jaki sposób wyszukiwał informacji o Twojej firmie czy produkcie pozwoli Tobie dopasować treści na stronie internetowej. Ich jakość i to w jaki sposób odpowiadają one na kontekst wyszukiwania przez użytkowników, mają bowiem wpływ na jakość Twojej strony w kontekście algorytmów wyszukiwarek.

Analityk e-commerce a inne działy w firmie

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, dobry analityk internetowy powinien mieć wiedzę nie tylko techniczną, ale również duże zrozumienie biznesu i wysokie zdolności interpersonalne. Nie dla każdego na pierwszy rzut oka jest to oczywiste, ale analizowane dane dotyczą całej działalności firmy. Analityk powinien zatem współpracować z działami sprzedaży, marketingu, a także z działem technicznym i programistami. Szeroko pojęta analiza danych i zarządzanie nimi, często sprowadza się także do zarządzania budżetem, systemami, oprogramowaniem. Analityka internetowa służy też mierzeniu sukcesu kampanii marketingowych, śledząc źródła ruchu, konwersję sprzedaży i inne wskaźniki e-commerce. Specjalista ds. analityki internetowej pomoże skutecznie wykorzystać tego typu zgromadzone dane.

Jeżeli zależy Ci na rozwoju firmy i wzroście sprzedaży, to chyba masz już wystarczającą wiedzę by rozważyć zatrudnienie analityka. Jeżeli jednak nie chcesz tworzyć osobnego działu lub stanowiska, możesz skorzystać z usług firm, które zajmą się profesjonalną analizą danych.