Porozmawiajmy

Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Marketing | Strategia

Analiza 5 sił Portera — do czego Ci się przyda. 

31 stycznia 2023
komputer dane wykresy

Analiza 5 sił Portera to jedno z najważniejszych narzędzi, które umożliwia ocenę konkurencyjności branży i jej atrakcyjności dla przedsiębiorstwa. Została opracowane przez Michaela Portera w 1979 roku i od tego czasu jest często stosowane w strategii biznesowej, zarówno przez duże korporacje, jak i małe firmy. W tym artykule dowiesz się, jak wykorzystać koncepcję 5 sił Portera w branży e-commerce.

Analiza 5 sił Portera – co to takiego.

Analiza konkurencji firmy jest narzędziem strategicznym, które pomaga zmapować sytuację konkurencyjną i atrakcyjność Twojej firmy na rynku. Model Portera opisuje pięć zewnętrznych sił, które wpływają na biznes. Opierają się one na fakcie, że przewagę konkurencyjną uzyskuje się poprzez strategiczne pozycjonowanie się w stosunku do pięciu różnych sił konkurencyjnych:

1) Zagrożenie nowymi podmiotami

2) Groźba substytucji produktów lub usług

3) Siła przetargowa dostawców

4) Siła przetargowa kupujących

5) Rywalizacja konkurencyjna w branży

Opracowanie własne

Analiza pięciu sił Portera jest narzędziem marketingowym, które należy przeprowadzać w różnych sytuacjach. Warto ją wykonać, kiedy przedsiębiorca zaczyna działać i planuje swoją strategię, aby poznać konkurencję i zrozumieć jej sposób działania. Analiza ta jest także ważna w momencie zmian w firmie, np. wprowadzenia nowej strategii lub nowych produktów na rynek. Pamiętajmy jednak, że analiza pięciu sił Portera powinna być stosowana w połączeniu z innymi narzędziami, np. z analizą SWOT.

5 sił Portera – jak korzystać z tego modelu.

Aby przeprowadzić analizę 5 sił Portera, należy najpierw zdefiniować sektor, w którym dane przedsiębiorstwo chce funkcjonować. W celu dokonania punktowej analizy sektorowej niezbędne jest uzyskanie informacji na temat otoczenia przedsiębiorstwa. Zalicza się do nich jego wielkość, tempo tworzenia nowych produktów i technologii, faza życia sektora i cykl życia produktu. Po zebraniu wszystkich danych należy ocenić każdą z 5 sił Portera i nadać jej odpowiednią punktację.

Ważne jest określenie strategii działania przedsiębiorstwa, opierającej się na analizie pięciu sił. Pomoże Ci to w przeciwdziałaniu negatywnym skutkom tych sił i wykorzystaniu pozytywnych aspektów. Pamiętaj również, by regularnie monitorować sytuację na rynku. Nie zapomnij o aktualizacji stworzonej dla swojego przedsiębiorstwa analizy, aby Twoja strategia była dostosowana do zmieniających się okoliczności.

Analiza 5 sił Portera w strategii e-commerce

Analiza pięciu sił Portera jest ważnym narzędziem w strategii e-commerce, ponieważ pozwala na zrozumienie konkurencyjności rynku i określenie działań, które mogą pomóc przedsiębiorstwu zwiększyć swoją pozycję na rynku.

W branży e-commerce rywalizacja jest bardzo silna, ponieważ jest wiele przedsiębiorstw oferujących podobne produkty i usługi. Przedsiębiorstwa muszą znaleźć sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji, np. poprzez lepszą jakość produktów, niższe ceny, lepszy serwis klienta itp. Przedsiębiorstwa powinny także rozważyć strategie, takie jak zwiększanie liczby dostawców lub bezpośrednie zakupy od producentów, aby zwiększyć swoją pozycję negocjacyjną.

Wg modelu 5 Sił Portera, wpływ na atrakcyjność danego sektora mają także potencjalni nowi konkurenci. Analizując bariery wejścia i bariery wyjścia można określić, jak wiele firm będzie decydować się na rywalizację w danym segmencie.

Najkorzystniejsze sytuacje występują, gdy bariery wejścia są wysokie, a wyjścia niskie. W takim przypadku nowa konkurencja jest rzadka, a firmy osiągają stabilne i wysokie zyski. W przypadku, gdy zarówno wejście, jak i wyjście są trudne, firmy również osiągają wysokie zyski, ale ponoszą większe ryzyko.

Gdy bariery wejścia i wyjścia są niskie, wiele firm może dołączyć i opuścić sektor bez większych trudności. W takim przypadku nie można liczyć na duże zyski, a sektor nie jest atrakcyjny. W ostatnim wariancie, gdy bariery wejścia są niskie, a wyjścia wysokie, firmy mogą łatwo wejść do sektora, ale opuszczenie go może być trudne.

Konkurencja pomiędzy graczami na rynku

Koncepcja Portera umożliwia dostrzeżenie zagrożeń w danym sektorze rynku. Przedsiębiorcy powinni być świadomi potencjalnych niebezpieczeństw, zanim zdecydują się wejść na dany rynek.

Silna konkurencja może wywołać wojny cenowe, intensyfikację działań reklamowych i rywalizację w tworzeniu nowych produktów lub usług. Aby lepiej poznać rynek, warto analizować działania konkurentów i poznać głównych graczy. Analiza aktywności marketingowej i walki cenowej pozwoli ocenić poziom konkurencji w danym segmencie.

Zagrożenia wynikające z pojawienia się produktów zastępczych

Segment rynku może być uznawany za mniej atrakcyjny, jeśli istnieją produkty, które mogą zastąpić nasz produkt. Substytuty wpływają również na politykę cenową i potencjalne zyski firmy. Ilość substytutów bezpośrednio wpływa na ceny i zyski w danym segmencie, im więcej substytutów, tym niższe ceny i mniejsze zyski.

Warto uwzględnić zarówno produkty działające podobnie jak nasz, jak i te, które rozwiązują problem klienta w inny sposób.

Wzrost siły przetargowej nabywców

Kiedy nabywcy stają się coraz bardziej zorganizowani i skoncentrowani, ich możliwość wyboru wzrasta, co przekłada się na ich siłę negocjacyjną. W takim przypadku nabywcy są w stanie z łatwością zmienić produkt na inny dostępny na rynku i wpłynąć na cenę produktu lub usługi. Zgodnie z teorią 5 Sił Portera, branża, w której siła przetargowa nabywców jest wysoka, jest nieatrakcyjna dla przedsiębiorców.

Rosnąca siła przetargowa dostawców

Kiedy siła przetargowa dostawców rośnie, jest to zagrożenie dla przedsiębiorców. W takim momencie dostawcy mają kontrolę nad cenami i ilością dostaw. Siła ta wzrasta, gdy dostawcy się koncentrują bądź tworzą grupy. Koncepcja 5 Sił Portera jest przydatna w działaniach marketingowych, ponieważ pomaga minimalizować błędy i wybieranie nieodpowiedniego sektora rynku.

Jak wykorzystać analizę 5 sił Portera. Przykłady

Analiza pięciu sił Portera pozwala przedsiębiorstwu na określenie działań, które pomogą mu zwiększyć swoją pozycję na rynku. Pomaga również przeciwdziałać negatywnym skutkom konkurencji. Oto przykład, jak przedsiębiorstwo z sektora e-commerce może wykorzystać wyniki analizy pięciu sił Portera:

  • Groźba pojawienia się nowych konkurentów. Wiele firm i start-upów wejdzie na rynek, oferując podobne produkty i usługi, co już istniejące sklepy internetowe;
  • Zagrożenie pojawienia się substytutów. Klienci mogą znaleźć alternatywne źródła zakupów, takie jak tradycyjne sklepy detaliczne lub rynki;
  • Rywalizacja wewnątrz sektora. Konkurencja jest bardzo silna, ponieważ wiele sklepów internetowych oferuje podobne produkty i usługi w konkurencyjnych cenach;
  • Siła przetargowa nabywców. Konsumenci mają duży wpływ na rynek, ponieważ są w stanie porównać oferty i ceny różnych sklepów. Dzięki temu mogą wybrać najkorzystniejszą opcję;
  • Siła przetargowa dostawców. Dostawcy produktów i usług, tacy jak producenci i dystrybutorzy, mają duży wpływ na cenę i dostępność produktów.

Po przeprowadzeniu analizy 5 sił Portera firma może lepiej zrozumieć swoją pozycję w rynku. Łatwiej jej będzie wypracować strategię, aby poradzić sobie z konkurencją i zagrożeniami ze strony innych sił.