Porozmawiajmy

Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Sprzedaż

Co powinna zawierać dobra oferta handlowa? Wzory, przykłady i wskazówki dla przedsiębiorców

23 lutego 2022
klawiatura z przyciskiem pdf

Oferta handlowa – co to takiego?

Oferta handlowa to dokument lub dowolnie wybrany format, który pomaga klientowi lepiej zrozumieć, dlaczego warto skorzystać z usług wybranej firmy. 

W skrócie – to wszystkie korzyści i zalety usługodawcy lub wytwórcy produktu zebrane w jednym miejscu. Celem jest sprzedaż usługi lub produktu. 

Aby wspomniana sprzedaż przebiegła skutecznie, oferta powinna być “skrojona na miarę”, czyli spersonalizowana pod kątem danego klienta. 

Co jeszcze zrobić, by oferta handlowa sprzedawała? Sprawdź nasze wskazówki dla przedsiębiorców! 

Oferta handlowa – dlaczego warto ją stworzyć?

Na początku zacznijmy od zalet oferty handlowej. Nie będziemy pisać o wadach – bo te widzimy tylko prozaiczne, takie jak brak chęci, czasu, brak pewności co do tego, czy klient finalnie zdecyduje się na naszą usługę lub produkt. 

To wszystko jednak nie jest istotne w obliczu korzyści, jakie niesie dobrze stworzona oferta handlowa!

Dzięki atrakcyjnej ofercie zwiększasz swoją szansę na:

  • pozyskanie większych klientów,
  • zdobycie ciekawszych projektów,
  • wyższe przychody.

Nowoczesna oferta handlowa jest dostosowana do odbiorcy

Każdego z nas odrzucają automatycznie wygenerowane wiadomości. Zadbajmy więc o to, żeby klient poczuł, że mówimy do niego. Będzie to oczywiście wiązało się z dodatkowym czasem, który poświęcimy na tworzenie dokumentu, 

Na początkowych slajdach umieść logo i nazwę firmy potencjalnego klienta. Dobre pierwsze wrażenie masz gwarantowane. Uwierz, że nadal istnieją firmy, które tego nie robią, więc tylko zwiększasz swoją szansę na bycie zauważonym.

Co dalej? Warto poświęcić chwilę na analizę klienta i dać mu znać, że zainteresowałeś się jego działalnością. 

Przejrzyj stronę internetową, konkurencję i rynek. Nie poświęcaj na to dużo czasu, ale postaraj się zrozumieć, jakie są największe potrzeby i obawy klienta. I napisz o tym w ofercie. Jeśli już teraz widzisz możliwości usprawnień, np. w sklepie internetowym – wspomnij o tym. Niech klient poczuje, że masz doświadczenie i chętnie podzielisz się swoją wiedzą.

Mile widziane będą zrzuty ekranu np. ze strony internetowej czy kanałów social media, które pokażą, że faktycznie przejrzałeś dostępne materiały o kliencie, przygotowałeś się do stworzenia tej oferty, a przede wszystkim – chcesz pomóc i wiesz jak to zrobić. I wiesz też, że każdy klient oczekuje innych rezultatów, do których należy dopasować konkretne działania. 

Pamiętaj, że zaufanie to klucz do sukcesu. 

Jak napisać ofertę handlową? Najważniejsze zasady

O co jeszcze warto zadbać przygotowując ofertę? Najważniejsze elementy to:

  1. Powiedz coś o sobie

Poinformuj klienta kim jesteś, czym się zajmujesz, dlaczego warto Ci zaufać. Możesz do tego wykorzystać zdobyte certyfikaty, pokazać case studies, realizację, z której jesteś dumny albo dodać referencje zadowolonych klientów. Pokaż marki, z którymi współpracujesz. To pokazuje Twój profesjonalizm, a informacji opartych o dane nikt nie podważy. 

  1. Prezentacja produktu lub usługi

Pamiętaj o podstawowych zasadach: po pierwsze, komunikuj się prostym językiem! Odpuść sobie skomplikowane wyrażenia, zwroty techniczne, czy wplatanie angielskich, branżowych słówek. To ty w tym siedzisz, nie Twój klient. On potrzebuje prostego wytłumaczenia, co możesz dla niego zrobić. 

Po drugie: dlaczego to właśnie Ty powinieneś realizować te usługi/dostarczać produkty? Podkreśl, że masz wiedzę, umiejętności, doświadczenie, świetny zespół specjalistów. Bo w branży klienta zrobiłeś już X projektów z sukcesem. Pamiętaj o zaufaniu! 

  1. Czas
    Chcesz jeszcze bardziej zwiększyć swoje szanse na zdobycie klienta? Rozpisz harmonogram prac z podziałem na konkretne działania. 

Postaraj się określić, ile czasu zajmie każdy etap i co dokładnie się na niego składa. Możesz rozpisać terminarz z podziałem na dni, tygodnie lub w branży programistycznej – na sprinty.

I wreszcie – ustal ważne, krytyczne momenty i terminy, takie jak czas trwania i zamknięcia projektu, liczba poprawek i czas na ich wprowadzenie. Wspomnij o spotkaniach, na których będziecie wspólnie omawiać zmiany w projekcie, to też wymaga zasobów po stronie usługodawcy i klienta. 

To wszystko może odstraszać, bo zajmuje dużo czasu i wymaga zaangażowania w etap, który jeszcze daje Ci pewności, że pozyskasz klienta.

Jest to jednak moment, gdy znów możesz zbudować zaufanie, pokazując, że jesteś w stanie przewidzieć i zaplanować procesy. Kontrolujesz nad sytuacją i dbasz o jakościowy przebieg prac. 

Spokój, jaki możesz zapewnić klientowi, jest naprawdę na miarę złota. Często staje się bardziej wartościowy, niż atrakcyjny cennik.

  1. Cena

To chyba najtrudniejszy moment tworzenia oferty. To, jak zaprezentujesz cenę, bardzo zależy od branży w jakiej działasz. 

Najważniejsza wskazówka to rozbicie ceny na elementy. Zanim umieścisz w ofercie kwotę końcową, wpisz działania, które wchodzą w jej skład wraz z cenami. Dzięki temu klient wyraźnie widzi, za co płaci. 

Pamiętaj, by zaznaczyć również, czy to kwoty brutto, czy netto.

  1. Pakiety, dodatkowe usługi, korzyści, warianty

Być może Twoja oferta pozwala na zaprezentowanie kilku wariantów cenowych – wykorzystaj to! Wspomnij też o komplementarnych usługach i uwzględnij w ofercie. Może okazać się, że klient faktycznie potrzebuje dodatkowej usługi lub produktu, ale sam na to nie wpadł. 

  1. Dodatkowe informacje, termin ważności oferty, kontakt

Uwzględnij takie informacje, jak np. liczba poprawek w projekcie, termin ważności oferty (np. oferta jest ważna do dnia…), a na końcu umieść swoje dane kontaktowe i przekieruj na stronę internetową oraz social media. 


Podsumowując – korzyści z tworzenia oferty handlowej

Tworząc ofertę w oparciu o powyższe punkty wzbudzasz zaufanie, wyjaśniasz, w jaki sposób pracujesz, dokumentujesz dotychczasowe sukcesy i prezentujesz jasny harmonogram i strukturę planowanych prac. 

Powyższe czynniki pozwalają jaśniej przekazać, skąd wynika końcowa cena produktu lub usługi. Chociaż klient często zwraca uwagę w pierwszej kolejności na koszt, to każdy argument, dlaczego to właśnie Tobie powinien zaufać, jest bardzo cenny i powinien znaleźć się w ofercie handlowej.

Wzór oferty handlowej – sprawdź najlepsze przykłady

Do tworzenia oferty możesz wykorzystać proste narzędzie, Canvę – tutaj znajdziesz ciekawe szablony. Pamiętaj, by dodać kolory swojej marki i elementy identyfikacji wizualnej, by całość była estetyczna i spójna. 

Skorzystaj także z naszej checklisty i tworząc ofertę sprawdzaj na bieżąco, czy zamieściłeś najważniejsze informacje.

Pobierz checklistę

Powodzenia!