Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Marketing | Sprzedaż

Grywalizacja w marketingu – jak wygrywać w sprzedaży?

18 marca 2022
znak drogowy z napisem gamification

Czy da się sprzedawać, korzystając z mechanizmów znanych z gier? Jak zabrać się za tworzenie grywalizacji w e-commerce, aby jednocześnie realizować cele biznesowe oraz zadbać o atrakcyjną rozrywkę dla użytkowników?

Dowiedz się więcej o grywalizacji i jak ją wykorzystać w marketingu!

Spis treści

  1. Co to jest grywalizacja
  2. Filary grywalizacji w biznesie
  3. Grywalizacja – przykłady aktywności
  4. Grywalizacja w marketingu – czy warto?

Co to jest grywalizacja?

Grywalizacja to wykorzystanie mechanizmów znanych z gier do obszarów innych, niż gra. Jej celem jest motywowanie do osiągania pewnych wyników, angażowania klientów, rozwiązywania problemów i podejmowania innych działań, które pomagają realizować założone cele. Często stosowana jest w marketingu, sprzedaży, rekrutacji i biznesie, czyli tam, gdzie walka z konkurencją wymaga podjęcia różnych, nietypowych kroków. 

Elementy znane z gier mogą zapewnić firmom przewagę konkurencyjną.  

Co to jest grywalizacja w marketingu?

W otaczającym nas świecie z łatwością można zdobyć wszelkie produkty i usługi. Konsument, który poszukuje konkretnego produktu, zostanie zaatakowany różnymi formami, cenami oraz dodatkowymi benefitami. Jeśli nie odpowiada nam jeden z aspektów np. niemiła obsługa klienta, szybko zmieniamy sklep na inny. Firmy konkurują więc na wszystkich możliwych polach, wiedząc, że coraz trudniej o zdobycie uwagi klienta.

Jednym ze sposobów na zatrzymanie klienta jest właśnie grywalizacja. Odrobina zabawy, zachęty do rywalizacji często może być właśnie tym, co wyróżni firmę na rynku.

Na początek jednak warto odpowiedzieć sobie na pytanie – jaki ma być cel grywalizacji? Co chcemy osiągnąć? 

Dobra zabawa i zadowolenie klientów to jedno, ale zawsze powinniśmy dążyć do naszego głównego celu. Można wyróżnić takie cele, jak: 

  • zwiększenie lojalności klientów,
  • zwiększenie zaangażowania,
  • zwiększenie zainteresowania marką,
  • zwiększenie sprzedaży. 

Pamiętaj też o tym, by ustalić konkretne wskaźniki, tzn. o ile chcesz zwiększyć lojalność klientów? Ilu nowych klientów chcesz przyciągnąć do sklepu? Określ horyzont czasowy wraz z konkretnym KPI.

Przykład: Dzięki grywalizacji zwiększymy liczbę powracających klientów o 15% w przeciągu 3 miesięcy. 


Gdy wybierzesz już cel, możesz zacząć szukać ciekawych rozwiązań dla swoich klientów. 

Pamiętaj, że to bardzo indywidualna kwestia i wiele zależy od profilu Twoich odbiorców. 

Filary grywalizacji w biznesie

Grywalizacja składa się z kilku podstawowych etapów, o których warto pamiętać już na samym początku planowania.

  • Przeanalizowanie celów Twoich klientów. Co sprawi, że będą chcieli wziąć udział w Twojej grywalizacji? Oczywiście, musisz realizować własne cele, ale zastanów się też nad korzyścią dla odbiorcy. Bez tego nie uda Ci się zachęcić do udziału w zabawie. To może być nagroda, zniżka lub czynniki emocjonalne – chęć rywalizacji, motywacja.
  • Jasne reguły. Zadbaj o to, by zasady były proste i zrozumiałe. Nie dopuść do sytuacji, by klient zrezygnował z grywalizacji ze względu na skomplikowane reguły. Gra powinna być intuicyjna.
  • Feedback (informacja zwrotna). Jeśli zadanie polega np. na zbieraniu punktów, ważne, by użytkownik wiedział, kiedy może spodziewać się efektów – np. wyższego poziomu, awansu. 
  • Znajomi. Zwykle grywalizacja polega na tym, że użytkownik chce dołączyć do zabawy i grać z przyjaciółmi. Pomyśl więc, czy w Twoim biznesie da się zaangażować także grono znajomych Twojego klienta. Popularnym przykładem jest system poleceń, dzięki któremu użytkownik zdobywa punkty lub zniżki za to, że jego znajomy stanie się członkiem sklepu, czy dołączy do programu.
  • Gracze. Pomyśl, jak zaangażować użytkowników, by gra przypadła im do gustu. Weź pod uwagę ich potrzeby, styl gry i dopasuj zasady do ich preferencji.

Najczęściej spotykane typy graczy

Aby jak najlepiej sprostać potrzebom użytkowników, możesz skorzystać z listy najpopularniejszych typów graczy. Dzięki temu stworzysz grywalizację, która będzie miała szansę przypaść do gustu wielu klientom. 

Społecznik

Lubi gry towarzyskie, chętnie wchodzi w interakcje i poznaje nowych ludzi. Z łatwością nawiązuje relacje.

Zabójca

Uwielbia rywalizować, a przede wszystkim wygrywać. Czerpie przyjemność z budowania strategii i uniemożliwiania wygranej przeciwnikom.

Zdobywca

Kolekcjonuje punkty, odznaki i osiągnięcia.

Odkrywca

Z przyjemnością odkrywa kolejne poziomy gry, często nie zwracając uwagę na zebranie jak największej liczby punktów. 

Grywalizacja – przykłady aktywności

Pewnie zastanawiasz się, co możesz zaproponować swoim klientom, by trochę ich “zabawić”. Świetne przykłady grywalizacji ze światowego rynku zebrał Paweł Tkaczyk, koniecznie zerknij.

Stworzenie grywalizacji dla e-commerce wymaga indywidualnego podejścia, ale możesz skorzystać z kilku sprawdzonych sposobów na zaangażowanie klientów.

Poziomy

Gracz się rozwija, zdobywając kolejne poziomy zaawansowania. Takie rozwiązanie będzie świetne, gdy oferujesz produkt lub usługę, która opiera się na wiedzy, np. szkolenia, kursy albo aplikacje np. treningowe. Wraz ze zdobyciem wyższego poziomu, nie tylko odczuwasz motywację i dumę z postępu, ale także widzisz jak plasujesz się wśród innych uczestników zabawy. Dodatkowo, za każdy zdobyty poziom możesz zaoferować klientom np. zniżkę na produkty.

Odznaki

“Zrób zadanie i zdobądź odznakę” – tak najczęściej brzmi polecenie, by zdobyć graficzny znak przy nazwie użytkownika. Widoczna odznaka daje satysfakcję i sprawia, że gracz czuje się wyróżniony. 

Z odznak korzysta chociażby Facebook – osoby z największą aktywnością na danym fanpage’u otrzymują odznakę “Lider wśród fanów”.

Punkty

Zbieranie punktów to jeden z prostszych mechanizmów grywalizacji i znany jest od wielu lat. Wiemy, że większa liczba punktów to więcej benefitów. “Zatankuj paliwo, zbierz punkty i wymień je na sprzęt AGD”. Kto nie wymienił kiedyś punktów na patelnię lub blender na stacji paliw, niech pierwszy rzuci kamieniem. 😉 

Popularną praktyką w sklepach internetowych jest możliwość zbierania punktów, a następnie wymiana ich na zniżkę lub darmową dostawę przy kolejnych zakupach. 

Osiągnięcia

Dobrze działają w aplikacjach dla dzieci, np. do nauki języków obcych. Gdy dziecko zobaczy motywujący komunikat “Dobra robota! Za przejście tego poziomu otrzymujesz 10 punktów” – wzrasta jego chęć do dalszej zabawy, a tym samym do zdobywania nowej wiedzy. 

Grywalizacja w marketingu – czy warto?

Z pewnością warto! Aby wygrywać w sprzedaży, trzeba przyciągnąć i zatrzymać użytkownika ciekawym komunikatem, obietnicą świetnych efektów, niskiej ceny… ale można również zaangażować i zaciekawić marką, korzystając z grywalizacji. 

Pamiętaj tylko, by grywalizacja realizowała Twoje cele biznesowe i projektując zasady dopilnuj, by nie stała się zbędnym kosztem, który nie generuje żadnych zysków. Nie możesz jednak zapomnieć o rozrywce, która jest nieodłączną częścią grywalizacji i napędza graczy do podejmowania dalszych aktywności. 

Zapewnij też niski próg wejścia, zrozumiałe i dostępne zasady, przejrzystą stronę internetową. Warto poświęcić chwilę na te aspekty, by nie zniechęcić graczy na ostatnim etapie, gdy strategia grywalizacji i wszelkie szczegóły są już ustalone. Obserwuj też na bieżąco, jak zachowują się użytkownicy – jeśli zauważysz, że na którymś etapie rezygnują z zabawy, to prawdopodobnie oznacza, że jest zbyt trudny i wymaga poprawek i usprawnień.