Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Marketing

Jak pisać dobre teksty na stronę internetową? Poznaj najważniejsze zasady webwritingu

7 kwietnia 2022
ręce kobiety, która pisze na laptopie

Rynek e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie, a sklepy internetowe powstają niemal jak grzyby po deszczu. Każdy ma możliwość sprzedaży swoich produktów czy usług w Internecie, ale przy tak dużej konkurencji wzbudzenie zainteresowania klienta jest nie lada wyzwaniem. Większość odwiedzających spędza dosłownie kilka sekund na stronie zanim podejmie dalsze działania. Jak zatrzymać klienta i przykuć jego uwagę, aby został “u Ciebie” na dłużej?

W tym artykule przedstawimy podstawowe zasady, jak pisać teksty na stronę internetową, które pomogą Ci w realizacji postawionych celów marketingowych. 

Dlaczego piszesz? Zdefiniuj swój cel

Najważniejszą rzeczą jest określenie celu strony internetowej. Aby zrozumieć, jaką rolę pełni Twoja strona, powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

Czy strona internetowa ma sprzedawać produkt/usługę? Czy chcesz za jej pośrednictwem pozyskać nowych klientów, a tym samym wygenerować więcej leadów? Czy masz na celu zbudowanie ruchu wspierającego działania reklamowe i promocyjne? A może zależy Ci na zbudowaniu społeczności?

Odpowiedzi na te pytania i zdefiniowanie celu pomogą Ci określić dla kogo tak naprawdę piszesz i jakich informacji ten odbiorca będzie szukał. 

Ustal grupę odbiorców i dostosuj przekaz

Skoro już znasz cel strony, teraz pora na zastanowienie się, kim są Twoi klienci. W określeniu grupy odbiorców pomocne będzie stworzenie persony. Pisaliśmy już o tym na naszym blogu (kim jest i jak stworzyć personę dla sklepu internetowego przeczytasz TUTAJ). Im więcej wiesz o swoich potencjalnych klientach, tym łatwiej Ci będzie dostosować przekaz, który do nich trafi.

Postaw się w roli klienta. Używaj zwrotów, jakimi posługują się Twoi odbiorcy, to pomaga w budowaniu relacji. Rozmawiaj z nim jak z równym, nie wywyższaj się i nie przechwalaj. Pamiętaj, że autentyczność jest kluczem do sukcesu. Nie udawaj kogoś kim nie jesteś. Pisz tak, jak mówisz i jak czujesz. Prosty, neutralny język w Internecie jest skuteczniejszy, niż wymyślne frazy. Staraj się unikać na pozór pięknych i chwalebnych, a tak naprawdę nic nie wnoszących, zwrotów typu: najlepszy, jedyny, najciekawszy.

Jesteś ekspertem w danej dziedzinie, a klient szuka odpowiedzi na swoje pytania. Tekst wypełniony nadmiarem przymiotników i “modnych” słów staje się skomplikowany i pusty, a co za tym idzie wywołuje efekt odwrotny od zamierzonego. Klient przytłoczony takimi treściami, ucieknie z takiej strony szybciej, niż Ci się wydaje.

Zainteresuj klienta, opowiedz mu o korzyściach

Przyciągnięcie czytelnika to zaledwie wierzchołek góry lodowej, ale bez szybkiego zwrócenia jego uwagi cała reszta nie będzie miała sensu. Masz naprawdę niewiele czasu, żeby wzbudzić zainteresowanie klienta, dlatego staraj się najważniejsze informacje podawać od razu. Ta zasada określana jest mianem odwróconej piramidy. Pamiętaj, dobre teksty są krótkie. Pisz zwięźle i na temat, dzięki temu klient będzie mógł szybko znaleźć informacje, jakie go interesują. Nie każ mu czytać między wierszami, od razu przedstaw mu, co masz do zaoferowania.

Nie przechwalaj się, jaki Twój produkt jest wspaniały, bo to na pewno nie wzbudzi zaufania. Staraj się nie rozpisywać zalet produktów, a mówić językiem korzyści. Co klient zyska po zakupie właśnie Twojego produktu/usługi. Zastanów się, co wyróżnia Twój produkt na tle konkurencji i mów o tym. 

Zadbaj o przejrzystą strukturę tekstu

Użytkownicy nie czytają treści online. Prześlizgują się przez tekst, wyłapując to, co ich interesuje. Upewnij się, że Twój tekst można przeskanować. Czy najważniejsze informacje są dobrze uwydatnione, czy nie ma zbędnych treści. Nie chcesz, żeby klient przeoczył główny przekaz. Wyróżnij ważne informacje, podkreśl, nie przesadzaj z kolorami, te kontrastujące zostaw do oznaczenia przycisków wzywających do działania, wtedy na pewno nikomu nie umkną. Nie wrzucaj ściany tekstu, nie chciałbyś sam tego czytać.

Aby zapewnić przejrzystość tekstu nie zapominaj o odpowiednim sformatowaniu:

  • dziel treść na sekcje, kolejne ważne informacje pisz od nowych akapitów,
  • pisz krótko i na temat, unikaj długich zdań,
  • używaj punktów, numeracji oraz porządkuj informacje w listach.

Nie bój się zdjęć i ilustracji. Jeśli możesz przedstawić coś obrazkowo, zrób to. Tekst staje się czytelny i jest przyjemny dla oka, a wiele osób jest wzrokowcami, więc często odpowiednio dobrane elementy wizualne mogą ich zatrzymać przed opuszczeniem strony. Nie zapomnij też o dostosowaniu swojej strony do urządzeń mobilnych, ludzie często korzystają z Internetu w telefonie. Zadbaj o to, aby Twoje treści dobrze się wyświetlały na małych ekranach.

Unikaj błędów 

Nie chodzi tu o pisanie tekstów niczym magister filologii. Treści mają być proste i łatwe w odbiorze dla czytelnika, ale wszelkie literówki i błędy gramatyczne kłują w oczy. Niedbałość może odstraszyć Twoich gości. Staraj się zachować poprawny język oraz trzymaj się zasad ortografii.

Ogranicz użycie skomplikowanych i mocno fachowych określeń. Unikaj powtórzeń, używaj synonimów. Uważaj też na zbyt rozbudowane, długie zdania, bezpieczniej będzie, gdy częściej postawisz kropkę. Dzięki takim zabiegom wypadniesz na profesjonalistę, który zna się na temacie. Twoje treści będą postrzegane jako jakościowe, a co za tym idzie, użytkownicy będą chcieli poznać Twoja markę lepiej i zyskasz większe prawdopodobieństwo, że do Ciebie wrócą.

Zachęć do działania

Na początku określiłeś, jaki jest cel Twojej strony, teraz pora go zrealizować. Bez względu na to, czy zależy Ci na sprzedaży produktu/usługi, subskrypcji bloga czy zapisaniu się na newsletter, pokaż klientowi, co ma teraz zrobić. Zachęć swoich gości do podjęcia dalszych kroków i dołącz bezpośrednie, wyraźne wezwanie do działania. Nie pozwól odbiorcy błądzić po stronie, zapewnij mu możliwość podjęcia szybkiej decyzji, dlatego używaj zwrotów “Kup teraz”, “Przejdź dalej”, “Umów się”, “Skorzystaj”, “Zarejestruj się”, “Zapisz się”, “Dołącz”. CTA (call to action) powinno być proste i konkretne, zastosuj do ich wyróżnienia kolorowe przyciski.

Dbaj o aktualizację informacji

Twoja strona internetowa jest wizytówką i dobrze, żeby zrobiła jak najlepsze pierwsze wrażenie. Pilnuj, aby oferta była zawsze aktualna. Nie trzymaj przestarzałych informacji na stronie, żeby nie wprowadzać czytelnika w błąd. Nieaktualna oferta dezorientuje odbiorcę i obniża zaufanie do Ciebie i Twoich produktów/usług, a to może doprowadzić do utraty klientów. Odświeżanie tekstu wpływa też korzystnie na optymalizację pod względem wyszukiwarek.

Dobre artykuły, przyjazne wyszukiwarkom

Aby wygenerować ruch na stronie potrzebna jest znajomość zasad pozycjonowania stron. Zastanawiasz się, jak napisać tekst, żeby pokochała go wyszukiwarka Google? Po pierwsze poznaj słowa kluczowe charakterystyczne dla Twojej branży/produktu. Używaj ich w nagłówkach i podtytułach. Ważny jest umiar, treść wypełniona ciągiem słów kluczowych od razu dyskredytuje Twoją witrynę, która zostaje uznana za próbę oszustwa algorytmu.

Trzymaj się wspomnianej wcześniej zasady krótko i na temat, pisz zwięźle, żeby tekst był jak najbardziej przejrzysty. Pamiętaj, że wszelkie błędy językowe spowodują, że Twoja strona nie pojawi się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Roboty wyszukiwarki są uczulone na kopiowanie treści, dlatego nie kradnij cudzych tekstów. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to temat na osobny artykuł, więc obserwuj nas i bądź na bieżąco!

Znasz już zasady, teraz możesz pisać dobre teksty

Już wiesz, jak napisać artykuł krok po kroku, który zainteresuje Twoich potencjalnych klientów i zachęci do konkretnych działań. Teraz czas na praktykę. Mam nadzieję, że korzystając z powyższych porad, uda Ci się osiągnąć postawione cele biznesowe. 

Poniżej podsumowanie i mała ściąga jak pisać dobre artykuły: