Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Strategia

Jak wybrać agencję e-commerce do współpracy i jak się z nią rozliczać? Wskazówki dla właścicieli i menedżerów e-commerce

7 stycznia 2022
rozmowa przed laptopem

Zdecydowałeś/aś, że chcesz powierzyć odpowiedzialność za strategię, marketing i obsługę sklepu internetowego zewnętrznej agencji. Jak więc wybrać taką, której uda się odpowiedzieć na Twoje potrzeby biznesowe? Jak Ty powinieneś/powinnaś się przygotować, by współpraca przebiegła sprawnie? I wreszcie – w jaki sposób rozliczać się z agencją? Sprawdź w artykule! 

Spis treści 

  1. Jak wybrać agencję? 
  2. Zadania dla właściciela/menedżera e-commerce 
  3. Wspólne działania z agencją
  4. Rozliczenie agencji e-commerce

Jak wybrać agencję? 

To, czy będzie dobrze Ci się współpracowało z agencją e-commerce zależy od wielu czynników. Zwróć uwagę na najważniejsze kwestie, zanim podejmiesz decyzję.

Doświadczenie w branży i zrozumienie Twojego biznesu

Czy agencja, z którą planujesz rozpocząć działania posiada doświadczenie w branży, w której działasz? Być może uda Ci się znaleźć taką, która wyspecjalizowała się akurat w tym, czym się zajmujesz. Zwróć uwagę na to, czy firma stara się zrozumieć Twoje problemy, zadaje dużo pytań i jest dociekliwa – to zawsze dobry znak. Sprawdź, czy jest w stanie zidentyfikować Twoje możliwości i potrzeby. Dzięki partnerskim relacjom z pewnością uda Wam się stworzyć dobrą współpracę. 

Opinia w internecie i doświadczenia użytkowników

Sprawdź opinie w sieci, przeanalizuj stronę internetową i case study wybranej agencji. Spróbuj nawiązać kontakt z ludźmi, którzy już z nią współpracowali. Odezwij się do wybranych osób na LinkedInie – to świetne miejsce do zdobywania informacji biznesowych. Może ktoś poleci Ci specjalistów, o których jeszcze nie słyszałeś/aś, a mają duże doświadczenie w Twojej branży? 

Na etapie rozmów z wybraną agencją, zwróć też uwagę na osobowość i charakter specjalisty, z którym będziesz najwięcej współpracować. Czy odpowiada Ci jego/jej energia, sposób komunikacji? To pozornie mało istotna kwestia, ale musisz pamiętać, że ta osoba stanie się częścią Twojej firmy i będziecie spędzać razem wiele czasu. 

Zrozumienie środowiska e-commerce

Dobra agencja e-commerce jest na bieżąco z najnowszymi trendami i najlepszymi praktykami w branży cyfrowej, chętnie omówi je z Tobą i będzie potrafiła zaproponować skuteczne działania Twojemu zespołowi. 

Możliwość rozszerzania usług

Jeśli nie chcesz rekrutować, zatrudniać i zarządzać wieloma agencjami, postaraj się znaleźć jedną, która oferuje pełen pakiet usług e-commerce. Plusem takiego rozwiązania jest fakt, że dzięki temu ograniczysz sytuacje, w których jeden specjalista spycha odpowiedzialność i niskie efekty działań na innego, np. wyniki kampanii w Google Ads są niekorzystne, bo strona nie została odpowiednio zoptymalizowana. Gdy jedna agencja obejmie większy zakres działań, unikanie odpowiedzialności przestanie być problemem.  Sprawdź więc, czy wybrana firma oferuje np: przygotowanie i wdrożenie strategii, tworzenie i optymalizację stron www, SEO, performance marketing, wsparcie w procesach logistycznych i obsłudze klienta, tworzenie contentu, obsługę social media, e-mail marketing i inne usługi kreatywne. Możliwość rozszerzania usług to także świetny punkt wyjścia do negocjacji cen! 

Transparentność kosztów

Nie chcesz ukrytych kosztów ani cen, które gwałtownie rosną wraz z postępem projektu. Dobra agencja e-commerce jasno określi, ile będzie kosztować realizacja Twoich celów. Wyjaśni Ci, jaki proponuje zakres prac, ilu oferuje specjalistów do obsługi Twojej marki, a Ty będziesz dokładnie wiedział/a, jakie zadania powinny zostać zrealizowane. 

Zadania dla właściciela/managera e-commerce

Ustal priorytety i cele 

Agencja e-commerce pomoże Ci ustalić strategię, wybrać priorytety i ustalić cele, ale na samym początku Ty musisz wiedzieć, na czym najbardziej Ci zależy. Twoim nadrzędnym celem będzie z pewnością zwiększenie sprzedaży, ale współpracując z agencją postaraj się określić cele w taki sposób, by były jasne, mierzalne, możliwe do realizacji i określone w czasie (S.M.A.R.T.). Oto przykładowe cele dla agencji e-commerce:

  • zwiększenie zwrotu z inwestycji na reklamę o 13 procent w 6 miesięcy,
  • zwiększenie ruchu na stronie o 26 procent w przeciągu roku,
  • wzrost sprzedaży rok do roku o 30 procent,
  • 2x wyższa sprzedaż produktu w przeciągu roku,
  • zdobycie 125K subskrybentów w 18 miesięcy.

Przygotuj brief

Dociekliwość i chęć zrozumienia Twojego biznesu przez agencję jest ważna, ale Ty też musisz wykazać się inicjatywą, by Wasza praca szybko przyniosła efekty. Zbierz wszystkie istotne informacje na temat swojej firmy i przekaż je agencji. Opisz dokładnie swój rynek, konkurencję i produkty lub usługi, które oferujesz. Zwróć uwagę na najlepiej i najgorzej sprzedające się produkty i najpopularniejsze kategorie. Pamiętaj, że najlepsze efekty przyniesie współpraca na zasadach partnerskich, dlatego postaraj się przekazać tak dużo informacji, jak tylko posiadasz. Jeśli zaś potrzebujesz wsparcia w określeniu takich obszarów jak konkurencja, rynek, wyróżnik rynkowy, persony – poproś agencję, by rozpoczęła pracę od kwestii strategicznych. To wyznaczy Wam dalsze kroki. 

Współpraca z agencją 

Ustalcie zasady współpracy

Omówcie i zapiszcie wszystkie kluczowe ustalenia. Upewnijcie się, że obie strony rozumieją, jakie są priorytety i cele Twojej firmy. W umowie zawrzyjcie takie informacje, jak m.in.: zakres usług, czas trwania współpracy i jej koszt, budżet reklamowy oraz częstotliwość i forma raportowania.

Zaplanujcie terminy cyklicznych spotkań 

To jedna z kluczowych kwestii, jakie warto zaplanować przed rozpoczęciem współpracy z agencją. Wybierzcie jeden termin, np. raz w tygodniu, i wpiszcie go na stałe do kalendarza. Dzięki temu obie strony zarezerwują czas i przestrzeń, by omówić postęp projektów i zaplanować działania na najbliższe dni. Ustalcie też sposób bieżącej komunikacji, w taki sposób aby nie był uciążliwy dla żadnej ze stron. Nikt z nas chyba nie lubi telefonów kilka razy dziennie. 

Ustalcie formę i częstotliwość raportowania

Upewnij się, że agencja wie, jakich informacji oczekujesz w raportach i jak często chcesz je otrzymywać. Oczekuj jasnych, zrozumiałych informacji, krótkiej analizy liczb i listy prac, jakie zostały podjęte w danym okresie. Zwracaj uwagę, czy agencja porównuje wyniki względem poprzednich miesięcy lub lat i w klarowny sposób przedstawia wzrosty lub spadki kluczowych wskaźników.  Poproś agencję o ich wnioski dotyczące minionych działań. Czy zostały osiągnięte cele. Jeżeli tak, to co miało na to największy wpływ? Jeżeli nie – dlaczego, jak to wpłynie na kolejne działania i co zmienimy?

Zawsze informuj agencję o zmianach i nowościach w ofercie 

Brak komunikacji po stronie obsługiwanej firmy często kończy się niezadowalającymi wynikami współpracy z agencją e-commerce. Nie zapominaj, by informować partnerów o nowościach i zmianach w ofercie. Wprowadziłeś/aś nową formę dostawy? Twoja agencja musi o tym wiedzieć, by dodać tę opcję na stronie i poinformować klientów w mailu lub na social mediach. Zadbaj o przepływ informacji i płynną komunikację, a efekty współpracy szybko Cię zaskoczą. 

Rozliczenie agencji e-commerce

Kolejnym aspektem, o który warto zadbać jak najwcześniej, jest ustalenie rozliczeń z agencją. Dzięki temu unikniesz nieprzewidzianych kosztów i z góry zaplanujesz budżet na działania w obszarze e-commerce. Modeli rozliczeń jest kilka:

Stałe fee – czyli stała kwota abonamentowa. Rozliczasz się tak, bez względu na efekt, jaki w danym miesiącu osiągnie agencja. Co miesiąc czeka Cię ten sam koszt, który możesz zaplanować w budżecie. Sprawdzi się przy działaniach SEO, czy content marketingowych.

Success fee – rozliczenie za efekt. Przeciwieństwo stałego fee – płacisz w zależności od wyników, jakie osiągnie agencja. Wynikiem może być koszt konwersji i zdobyte leady. Pamiętaj, by wskaźniki wybrać bardzo uważnie, aby faktycznie realizowały Twoje cele. 

Mix – stałe wynagrodzenie agencji plus premia za osiągnięty wynik. Mało ryzykowne i transparentne rozwiązanie, które może być skutecznym sposobem do zwiększenia motywacji po stronie agencji. 

Stawka godzinowa – opłata za roboczogodziny, które zespół poświęcił na realizację Twojego projektu.

Rozliczenia prowadź zgodnie z cyklicznością raportowania. Pamiętaj jednak, aby cele ustalać zarówno krótkoterminowo, jak i w dłuższych okresach. Weź to pod uwagę podczas rozliczenia z agencją – nie każde działanie musi przynosić szybki efekt. 

Część z nich będzie performować dopiero po pewnym czasie. 

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że korzystając z naszych porad, uda Ci się znaleźć agencję, która zadba o partnerskie relacje, zrozumie potrzeby Twojego biznesu i wdroży najlepsze rozwiązania, jednocześnie dbając o budżet. Życzymy Ci świetnej, długiej relacji i transparentności w działaniach!