Porozmawiajmy

Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Marketing

Marketing 4.0 – co oznacza dla e-commerce?

14 listopada 2022
marketing online

Marketing 4.0 – co to takiego?

Marketing 4.0 to strategia marketingowa, która koncentruje się na doświadczeniu klienta i podróży kupującego. Jest to zorientowane na klienta podejście do marketingu, w którym koncentrujemy się nie tylko na dostarczaniu wiadomości, ale także na słuchaniu, zrozumieniu i tworzeniu wartości dla klientów. To trend, który skupia się na patrzeniu w przyszłość i budowaniu lepszych relacji pomiędzy kupującymi a sprzedającymi. Co cechuje tę teorię?

  1. Podejście skoncentrowane na kliencie rozszerzone i wzmocnione o podejmowanie decyzji w oparciu o dane, a także spersonalizowane oferty dla każdego segmentu klientów
  2. Modele biznesowe należy przemyśleć i wymyślić na nowo, aby lepiej dopasować je do nowych oczekiwań klientów przy jednoczesnym zachowaniu rentowności
  3. Nowe technologie i platformy są niezbędne do stworzenia płynnego doświadczenia klienta w wielu kanałach (w tym w sieci, mediach społecznościowych i urządzeniach mobilnych).
  4. Marketing musi stać się bardziej zintegrowany z innymi funkcjami biznesowymi, takimi jak sprzedaż czy rozwój produktu.

Skąd wzięła się teoria marketingu 4.0?

Historia marketingu przebiegała przez kilka etapów, aby zrozumieć, jak wyglądają obecne relacje rynkowe, należy najpierw zapoznać się z poszczególnymi stadiami.  

Zaczęło się w latach 60-tych, gdy Philip Kotler wypuścił koncepcję Marketingu 1.0, która swoje panowanie datuje na początek XX wieku. Termin ten wiązał się z „epoką produktu”, czyli klientami, którzy musieli dostosować się do dostępnych na rynku towarów, a firmy w niewielkim stopniu starały się zaspokoić potrzeby konsumentów, którym z góry był narzucany konkretny rodzaj produktu. 

Marketing 2.0 oto okres, w którym firmy zaczęły bardziej martwić się o swoich konsumentów. W związku z rozwojem konkurencji klienci zaczęli mieć większy wybór, ten nowy model rynkowy zmusił firmy do zwracania większej uwagi na satysfakcję klienta. Od tego momentu firmy zaczęły koncentrować się na potrzebach konsumentów.

Dodając do tego Marketing 3.0, Kotler definiuje trzy cechy: współpracę, kulturę i duchowość. W ten sposób skupia się na wartościach i traktuje konsumenta jak człowieka; dlatego jest całkowicie powiązany z planowaniem strategicznym firmy.

To wszystko zmienia się od momentu, gdy Internet cały czas przenika ludzkie życie. Opcji już nie brakuje, każdy może w każdej chwili konsumować treści, które chce, wyszukiwać informacje o produktach i markach, poznawać opinie i oceny innych konsumentów oraz kupować produkty z dowolnego miejsca na świecie.

Marketing 4.0 to kolejna iteracja teorii marketingu, której ideą jest to, że firmy muszą dostosować swoje podejście do strategii marketingowych, aby zachować konkurencyjność i swoją pozycję rynkową w erze cyfrowej. 

Źródło: Opracowanie własne

Jaki będzie marketing 5.0?

Właściwie, to jaki już jest Marketing 5.0? Niektórzy twierdzą, że Marketing 5.0 jest tylko rozszerzeniem Marketingu 4.0 i dotyczy personalizacji oraz doświadczeń klienta. Opiera się na prawdziwym zrozumieniu potrzeb i pragnień klientów, a następnie spełnianiu ich w taki sposób, aby czuli się oni doceniani jako jednostki, a nie traktowani jako część masowej publiczności lub schematu segmentacji demograficznej. Standardem jest używanie technologii imitującej zachowania ludzkie. Nowe technologie mają na celu wspieranie marketerów, aby dostarczać konsumentom większą wartość i lepsze doświadczenia na ścieżce zakupowej. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala sprzedawcom na dostarczanie klientom bardzo sprecyzowanych ofert i spersonalizowanych produktów.  Decyzje podejmowane w Marketingu 5.0 muszą opierać się na danych zgromadzonych z wykorzystaniem nowych technologii. 

Czy marketing 4.0 ma odniesienie do e-commerce?

Tak! W rzeczywistości to już się dzieje – możesz zobaczyć, jak to się stosuje, jeśli spojrzysz na to, jak wiele firm używa chatbotów lub sztucznej inteligencji, aby zwiększyć swoją wydajność i zapewnić lepszą obsługę klienta. Coraz więcej firm przyjmuje te strategie, dlatego stają się one nowym standardem praktyk biznesowych w sieci.

Jak wykorzystać marketing 4.0 w e-commerce?

Jednym ze sposobów, w jaki firmy e-commerce mogą wykorzystać tę teorię, jest upewnienie się, że ich strony internetowe są przyjazne dla urządzeń mobilnych i zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, dzięki czemu pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, gdy ludzie szukają produktów takich jak twoje. 

Aby zrozumieć, co oznacza Marketing 4.0 i jak ma się do e-commerce, ważne jest, aby zrozumieć, o co chodzi w marketingu w ogóle. Celem marketingu jest pomoc firmom w sprzedaży ich produktów lub usług za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak platformy mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter; reklamy telewizyjne; artykuły w gazetach; czasopisma itp. Kanały te nazywane są „kanałami”, ponieważ są to różne sposoby komunikacji z klientami/klientami/konsumentami (w zależności od tego, jaki rodzaj biznesu prowadzisz).

Marketing 4.0 skupia się na wykorzystaniu technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), analityka big data i algorytmy uczenia maszynowego wraz z urządzeniami Internetu Rzeczy (IoT), takimi jak czujniki wbudowane w produkty, które zbierają informacje o tym, jak ludzie z nich korzystają