Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Rynek i konkurencja | Sprzedaż

Płatności odroczone w sklepie internetowym. Czy warto wprowadzić tę opcję w Twoim e-commerce?

26 stycznia 2022
osoba płaci kartą przed laptopem

Płatności odroczone cieszą się ogromną popularnością w krajach zachodnich, są uwielbiane przez Amerykanów. Od niedawna działają także w polskich sklepach internetowych i z dnia na dzień zyskują kolejnych miłośników. Jak działają płatności odroczone i kto może z nich skorzystać? Jakie są ich wady i zalety – zarówno z punktu widzenia konsumenta, jak i przedsiębiorcy? Sprawdzamy w artykule! 

Spis treści

  1. Płatność odroczona – na czym polega?
  2. Korzyści i zagrożenia dla konsumenta
  3. Korzyści i zagrożenia dla przedsiębiorcy
  4. Oferta dla firm

Płatność odroczona – na czym polega?

Kupujesz teraz, płacisz później. Tak w skrócie można opisać działanie płatności odroczonych, które stają się coraz bardziej popularną formą płatności w e-commerce. 

Jak to wygląda w praktyce? Użytkownik dokonuje finalizacji płatności – podczas wyboru rodzaju płatności, wybiera opcję “zapłać później”. Zostaje przekierowany na stronę, gdzie podaje swoje dane i kończy zamówienie. Od tej pory, użytkownik ma zazwyczaj 30 dni, by opłacić zamówienie. Jeśli decyduje się na zwrot towaru przed upływem tego okresu, nie poniesie żadnych kosztów. Jeśli zaś wskazany termin zapłaty zostanie przekroczony, naliczane są odsetki. Dla kupującego działa to podobnie jak karta kredytowa, ale bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez określony czas.

Według Badania Krajowego Rejestru Długów i firmy Easy Check, już prawie 47% Polaków słyszało o płatnościach odroczonych, a co czwarty konsument z grupy wiekowej 35-44 zamierza w dokonać zakupu w taki sposób. Raport Blue Media „Finanse i zwyczaje finansowe Polaków w czasie pandemii 2021” wykazuje zaś, że z odroczonych płatności korzysta 5 proc. internautów. Chętniej sięgają po tę metodę mężczyźni (7 proc. ankietowanych), niż kobiety (3 proc.). Najczęściej robią zakupy w ten sposób młode osoby w wieku 18-35 lat (7 proc. wskazań w tej grupie wiekowej), a najrzadziej seniorzy, czyli osoby powyżej 55. roku życia (3 proc.). żródło

Skąd więc rosnąca popularność płatności odroczonych?

Korzyści i zagrożenia dla konsumenta

Niewątpliwie największą korzyścią wynikającą z tego rodzaju płatności jest odłożenie płatności w czasie. Dzięki temu nie musisz już czekać na wypłatę, by zrobić wymarzone zakupy i masz aż 30 dni, by uzbierać niezbędną kwotę do zapłaty za zamówienie. W momencie, gdy jednak zdecydujesz się na zwrot – nie płacisz. Nie ryzykujesz więc utratą środków z konta na kilka lub kilkanaście dni. Sam proces jest szybki i intuicyjny. 

Z płatności odroczonych należy jednak korzystać z rozwagą, mogą bowiem prowadzić do konsumpcjonizmu. Zbyt duża ilosć zamówień i produktów wiąże się z ryzykiem  braku środków na koncie w chwili, gdy konieczne będzie opłacenie zamówienia. Pamiętaj, że jeśli nie zbierzesz wymaganej kwoty w terminie, usługodawca naliczy odsetki. 

Korzyści i zagrożenia dla przedsiębiorcy

Płatności odroczone to przede wszystkim świetna okazja na pozyskanie nowych klientów  zwiększenie konkurencyjności na rynku. Dużą korzyścią będzie niewątpliwie zmniejszenie ilości porzucanych koszyków i podniesienie ich wartości. Szczególnie warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem, gdy oferujesz produkty z wyższej półki cenowej, np. AGD lub meble. To z pewnością zachęci klientów do skorzystania z Twojej oferty.

Zaletą płatności odroczonych dla przedsiębiorców jest też fakt, że dostęp do pieniędzy otrzymujesz od razu po sfinalizowaniu transkacji, a nie po upływie 30-54 dni (w zależności od usługodawcy).

Płatności odroczone to także duży potencjał marketingowy – wykorzystaj usługę, by dać konsumentom możliwość skorzystania z okresowej promocji.

Chociaż posiadanie możliwości zapłaty odroczonej w sklepie internetowym ma zdecydowanie więcej plusów, niż minusów, to warto pamiętać o dwóch aspektach:
Sprawdź koszt obsługi płatności odroczonych i zastanów się, czy Twój model biznesowy skorzysta na tym rozwiązaniu. Przykładowe koszty:

PayPo – 2,49% prowizji za transakcję
Klarna – 2,99% + 2 PLN za transakcję

Pamiętaj także o ograniczeniach i limitach wydatków, które zawsze obowiązują.  W zależności od usługodawcy, wynoszą od 1500 do 10000 zł miesięcznie, ale często ustalane są indywidualnie, w zależności od miesięcznych przychodów i liczby transakcji danego użytkownika. Jeśli więc oferujesz droższy produkt, nie skorzystasz z płatności odroczonych. 

Oferta dla firm

Na rynku znajdziesz coraz więcej usługodawców, którzy oferują obsługę płatności odroczonych. Jeśli szukasz dostawcy do swojego sklepu internetowego, sprawdż:

Podsumowanie 

Płatności odroczone niosą szereg korzyści dla konsumentów – tych, którym zależy na płynności finansowej i tym mniej zdecydowanym, którzy potrzebują czasu na przetestowanie i wybranie konkretnych produktów. Nowocześni przedsiębiorcy, którym zależy na zwiększeniu konkurencyjności na rynku i zysku, zdecydowanie powinni rozważyć wprowadzenie takiej opcji do swojego sklepu internetowego.