Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Analiza klienta

Preferencje zakupowe klientów w 2021 roku. Jak wykorzystać tę wiedzę, by rozwijać sklep internetowy w nowym roku? 

27 stycznia 2022
kobieta robi zakupy przez internet z laptopem

Jakiś czas temu opublikowany został ciekawy raport od Deloitte pt. “Koniec ery dwóch światów”. Pokazuje on preferencje zakupowe osób, które korzystają z Internetu i tego, jaki wpływ mają informacje znalezione w sklepie na ich decyzje w sklepach stacjonarnych. 

Wybraliśmy kilka najciekawszych informacji z raportu i dodaliśmy komentarz od nas. Wszystko w kontekście budowania i rozwijania sklepów internetowych. 

Sprawdźcie nasze przemyślenia!

Wzrost digitalizacji średnich kategorii wiekowych – 35-54 lata i wzrost wpływu technologii cyfrowych na zakupy respondentów w wieku 45-54 lata

Duży wpływ na zwiększoną aktywność osób powyżej 35 roku życia z pewnością miała pandemia koronawirusa. Zakupy z wykorzystaniem nowych technologii nie są więc już domeną tylko ludzi najmłodszych. Warto o tym pamiętać tworząc chociażby kampanie reklamowe. Grupy wiekowe, które do tej pory traktowaliśmy jako niezainteresowane, teraz mogą ściągnąć znaczący ruch do naszego sklepu.

Bardzo ważne w kontekście starszych grup wiekowych jest zadbanie o wysoką dostępność obsługi klienta, zarówno poprzez e-mail jak i telefon. Przydatne są też wszelkiego typu podpowiedzi, dodatkowe informacje czy filtry ułatwiające wybór produktu. Analogicznie kluczowe jest aby zadbać o dobrą i jasną informację w mailach transakcyjnych. To wszystko pozwoli dużo łatwiej poruszać się w Twoim sklepie osobom wcześniej nie kupujących przez Internet.

30% respondentów wskazuje, że przed zakupami korzysta z mediów społecznościowych, a największy wpływ na ich decyzje zakupowe mają Facebook i Youtube. 4 na 5 klientów korzysta z urządzeń cyfrowych przed zakupami.

Okazuje się, że kupujący w sklepach stacjonarnych w małym stopniu korzystają z doradców dostępnych “na miejscu”. Zamiast tego, jeszcze przed wyjściem do sklepu, przeglądają social media, blogi i sprawdzają opinie na temat marki w Internecie. Badanie pokazało, że aż 47% klientów szuka informacji odwiedzając strony internetowe. Warto więc zadbać o widoczność w sieci, dostępność wysokiej jakości artykułów merytorycznych, opisów produktowych oraz zdjęć i wideo, a także kampanii reklamowych dopasowanych do etapu zakupowego klienta. 

Zastanów się zatem, czy w przypadku osób, które w modelu zakupów tradycyjnych nie oczekują one podobnych doświadczeń od obsługi sklepu internetowego. Zadbaj o wszystkie miejsca styku klientów z Twoim sklepem oraz o sprawną komunikację. Monitoruj opinie o Twojej marce i reaguj na wszystkie komentarze w sposób rzetelny i rzeczowy.

Wzrasta znaczenie urządzeń technologicznych na etapie dokonywania płatności za zakupy. Blisko jedna trzecia respondentów korzystała w trakcie zakupów z elektronicznego portfela, czy BLIKA.

Dostępność różnorodnych metod płatności to obecnie must-have w sklepach internetowych. Nie wystarcza już możliwość zapisania karty kredytowej lub debetowej. Znacznie wygodniejsze i częściej wybierane są płatności za pomocą BLIKA, Apple Pay lub Google Pay, które oferują szybkie i bezproblemowe transakcje. Warto wprowadzić także opcję płatności odroczonych typu PayPo lub Twisto.

W kategoriach: artykuły dla dzieci i niemowląt oraz żywność i odzież, użycie technologii zwiększa wielkość koszyka. 

To informacja szczególnie istotna dla osób z branży FMCG oraz odzieżowej, ponieważ badania wskazują, że w pozostałych branżach wpływ informacji w sieci nie wpływa znacząco na wartość koszyka. Konsumenci są więc dość świadomi i zdecydowani na temat tego, co zamierzają kupić. Warto jednak wykorzystać tę wiedzę w wybranych branżach i zadbać o pewne procesy w sklepie internetowym, które pomogą zwiększyć wartość koszyka. Personalizowane maile, propozycje produktów na stronie, czasowe promocje, remarketing to tylko kilka pomysłów, które warto przetestować.

Sprawdź case study dla sklepu z branży FMCG i sposoby na zwiększenie lojalności klientów dzięki e-mail marketingowi.

22% badanych poszukuje informacji za pomocą wyszukiwarki internetowej

Wyszukiwarka internetowa ma dużą moc! Warto zadbać o to, by firma wyświetlała się w pierwszych wynikach wyszukiwania Google. Badanie z 2021 roku pokazuje także wzrost o 2 punkty procentowe zaufania do reklam w sieci i o 1 punkt procentowy do wpisów na blogach. 

Pewnie nie każdy też wie, że bardzo podobną rolę w wyszukiwaniu produktów, pełnią platformy marketplace czy też porównywarki cenowe. W Stanach Zjednoczonych konsumenci szukający potrzebnych dla nich produktów rozpoczynają swoje zakupy od sprawdzenia ich dostępności na Amazon. W Polsce konsumenci korzystają na równi z Google i Allegro. Sprawdź czy nie jest to miejsce, w którym powinieneś/powinnaś się pojawić ze swoim produktem i czy nie ma tam potencjału na to, abyś zwiększał/a swoją sprzedaż.

Podsumowanie

Wierzymy, że zrozumienie preferencji zakupowych konsumentów z 2021 roku przyda Ci się do rozwoju biznesu. Pamiętaj, że wiedza o potrzebach klientów jest niezwykle cenna i dobrze wykorzystana z pewnością zagwarantuje Ci wyższą sprzedaż oraz lojalnych, zadowolonych użytkowników w Twoim e-commerce.