Porozmawiajmy

Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Analiza klienta

Preferencje zakupowe klientów w 2021 roku. Jak wykorzystać tę wiedzę, by rozwijać sklep internetowy w nowym roku? 

27 stycznia 2022
kobieta robi zakupy przez internet z laptopem

Jakiś czas temu opublikowany został ciekawy raport opisujący trendy konsumenckie od Deloitte pt. “Koniec ery dwóch światów”. Pokazuje on preferencje zakupowe osób, które korzystają z Internetu. Oraz to, jaki wpływ mają informacje znalezione w sklepie na ich decyzje w sklepach stacjonarnych. 

Wybraliśmy kilka najciekawszych informacji z raportu i dodaliśmy komentarz od nas. Wszystko w kontekście budowania i rozwijania sklepów internetowych. 

Sprawdźcie nasze przemyślenia!

Wzrost digitalizacji średnich kategorii wiekowych – 35-54 lata i wzrost wpływu technologii cyfrowych na zakupy respondentów w wieku 45-54 lata

Duży wpływ na zwiększoną aktywność osób powyżej 35 roku życia z pewnością miała pandemia koronawirusa. Zakupy z wykorzystaniem nowych technologii nie są więc już domeną tylko ludzi najmłodszych. Warto uwzględniać takie trendy konsumenckie tworząc chociażby kampanie reklamowe. Grupy wiekowe, które do tej pory traktowaliśmy jako niezainteresowane, teraz mogą ściągnąć znaczący ruch do naszego sklepu.

Bardzo ważne w kontekście starszych grup wiekowych jest zadbanie o wysoką dostępność obsługi klienta, zarówno poprzez e-mail jak i telefon. Przydatne są też wszelkiego typu podpowiedzi, dodatkowe informacje czy filtry ułatwiające wybór produktu. Analogicznie kluczowe jest aby zadbać o dobrą i jasną informację w mailach transakcyjnych. To wszystko pozwoli dużo łatwiej poruszać się w Twoim sklepie osobom wcześniej nie kupujących przez Internet.

30% respondentów wskazuje, że przed zakupami korzysta z mediów społecznościowych. Największy wpływ na ich decyzje zakupowe mają Facebook i Youtube. 4 na 5 klientów korzysta z urządzeń cyfrowych przed zakupami.

Okazuje się, że kupujący w sklepach stacjonarnych w małym stopniu korzystają z doradców dostępnych “na miejscu”. Zamiast tego, jeszcze przed wyjściem do sklepu, przeglądają social media, blogi i sprawdzają opinie na temat marki w Internecie. Badanie pokazało, że aż 47% klientów szuka informacji odwiedzając strony internetowe. Warto więc zadbać o widoczność w sieci, dostępność wysokiej jakości artykułów merytorycznych, opisów produktowych oraz zdjęć i wideo. Także kampanii reklamowych dopasowanych do etapu zakupowego klienta. 

Zastanów się zatem, czy w przypadku osób, które w modelu zakupów tradycyjnych nie oczekują one podobnych doświadczeń od obsługi sklepu internetowego. Zadbaj o wszystkie miejsca styku klientów z Twoim sklepem oraz o sprawną komunikację. Monitoruj opinie o Twojej marce i reaguj na wszystkie komentarze w sposób rzetelny i rzeczowy.

Wzrasta znaczenie urządzeń technologicznych na etapie dokonywania płatności za zakupy. Blisko jedna trzecia respondentów korzystała w trakcie zakupów z elektronicznego portfela, czy BLIKA.

Dostępność różnorodnych metod płatności to obecnie must-have w sklepach internetowych. Wpasowują się idealnie w popularne trendy konsumenckie. Nie wystarcza już możliwość zapisania karty kredytowej lub debetowej. Znacznie wygodniejsze i częściej wybierane są płatności za pomocą BLIKA, Apple Pay lub Google Pay. Oferują one szybkie i bezproblemowe transakcje. Warto wprowadzić także opcję płatności odroczonych typu PayPo lub Twisto.

W kategoriach: artykuły dla dzieci i niemowląt oraz żywność i odzież, użycie technologii zwiększa wielkość koszyka. 

To informacja szczególnie istotna dla osób z branży FMCG oraz odzieżowej. Badania wskazują, że w pozostałych branżach wpływ informacji w sieci nie wpływa znacząco na wartość koszyka. Konsumenci są więc dość świadomi i zdecydowani na temat tego, co zamierzają kupić. Warto jednak wykorzystać tę wiedzę w wybranych branżach i zadbać o pewne procesy w sklepie internetowym, które pomogą zwiększyć wartość koszyka. Personalizowane maile, propozycje produktów na stronie, czasowe promocje, remarketing to tylko kilka pomysłów, które warto przetestować.

Sprawdź case study dla sklepu z branży FMCG i sposoby na zwiększenie lojalności klientów dzięki e-mail marketingowi.

22% badanych poszukuje informacji za pomocą wyszukiwarki internetowej

Wyszukiwarka internetowa ma dużą moc! Warto zadbać o to, by firma wyświetlała się w pierwszych wynikach wyszukiwania Google. Badanie z 2021 roku pokazuje także wzrost o 2 punkty procentowe zaufania do reklam w sieci i o 1 punkt procentowy do wpisów na blogach. 

Pewnie nie każdy też wie, że bardzo podobną rolę w wyszukiwaniu produktów, pełnią platformy marketplace czy też porównywarki cenowe. W Stanach Zjednoczonych konsumenci szukający potrzebnych dla nich produktów rozpoczynają swoje zakupy od sprawdzenia ich dostępności na Amazon. W Polsce konsumenci korzystają na równi z Google i Allegro. Sprawdź czy nie jest to miejsce, w którym powinieneś/powinnaś się pojawić ze swoim produktem. I czy nie ma tam potencjału na to, abyś zwiększał/a swoją sprzedaż.

Podsumowanie

Wierzymy, że zrozumienie preferencji zakupowych konsumentów z 2021 roku przyda Ci się do rozwoju biznesu. Pamiętaj, że wiedza o potrzebach klientów jest niezwykle cenna i dobrze wykorzystana z pewnością zagwarantuje Ci wyższą sprzedaż oraz lojalnych, zadowolonych użytkowników w Twoim e-commerce.