Analiza klienta | Marketing | Strategia

Rekrutujesz do branży e-commerce? Headhunterzy znajdą Ci idealnego pracownika 

23 lutego 2022
mężczyzna i kobieta przy stole na rozmowie o pracę

Wiele firm posiada dział HR, który zajmuje się pozyskiwaniem i rekrutacją pracowników. Sytuacja wygląda inaczej w mniejszych organizacjach, gdzie nie ma dużego i ciągłego zapotrzebowania na nowych członków zespołu. W każdej chwili może przyjść taki moment, gdy firma postanowi zatrudnić nowego specjalistę. Rekrutowanie takiej osoby staje się wyzwaniem szczególnie wtedy, gdy w obecnych strukturach organizacyjnych brakuje osób, które znają się wystarczająco na charakterze pracy potencjalnego, nowego pracownika.

W takiej sytuacji z pomocą przychodzi headhunter! 

Headhunter – kto to?

Łowca głów? Trochę tak, ale bez krwawych scen! 

Headhunter to specjalista i wykwalifikowany rekruter, który pracuje niezależnie. Jego rolą jest znalezienie najlepszych kandydatów na wybrane stanowiska, najczęściej wyższego szczebla. 

Headhunter wyszukuje wykwalifikowanych pracowników korzystając z różnych metod dotarcia, również z komunikacji bezpośredniej. 

Firmy najczęściej decydują się na zatrudnienie headhuntera, gdy szukają osoby, która ma objąć wysokie, kierownicze stanowisko. W takich sytuacjach publikacja ogłoszenia na stronie nie wystarcza, a w grę wchodzą takie rozwiązania, jak wyszukiwanie pracowników na podobnych stanowiskach w innych firmach i przedstawianie im atrakcyjnej oferty pracy. 

Czytając CV, headhunter w kilka sekund potrafi ocenić, czy kandydat spełnia oczekiwania firmy. Zauważa kluczowe umiejętności, kompetencje i analizuje doświadczenie pracownika pod kątem konkretnego stanowiska. 

Headhunterzy posiadają też mocno rozwinięte zdolności interpersonalne, dzięki czemu potrafią skutecznie zaprezentować ofertę klienta i przedstawiając szeroki zakres argumentów, przekonać potencjalnego pracownika, że warto rozważyć zmianę pracy. 

Jak wygląda poszukiwanie pracownika przez headhuntera?

Poszukiwanie pracownika przez headhuntera można podzielić na kilka zasadniczych etapów. Są to:

Zrozumienie potrzeb klienta

Najpierw headhunter musi dowiedzieć się, czego oczekuje klient (firma zatrudniająca) od potencjalnego kandydata. Ważne będzie więc nie tylko dokładne poznanie obowiązków, na danym stanowisku pracy, ale także charakteru i kultury organizacji, by jak najlepiej przedstawić ofertę potencjalnemu pracownikowi i zdobyć zainteresowanie najlepszych kandydatów. 

Wyszukanie potencjalnych kandydatów 

Gdy headhunter jest już uzbrojony w najważniejsze informacje o stanowisku i firmie, może przejść do wyszukiwania potencjalnych kandydatów. Wśród czynności podejmowanych przez headhuntera będzie wyszukiwanie osób pełniących takie same lub podobne role w innych firmach, nawiązywanie nowych kontaktów np. w sieci LinkedIn oraz liczne spotkania i rozmowy. 

Analiza i rozmowy

Gdy headhunter zbierze już listę osób, które są wstępnie zainteresowane nowymi wyzwaniami zawodowymi, rozpoczyna zaawansowane rozmowy. Umawia się na spotkanie, przedstawia warunki, opowiada o kulturze firmy, a także dowiaduje się więcej na temat potencjalnego kandydata – dopytuje o dotychczasowe doświadczenie, wyzwania, potrzeby i oczekiwania względem nowego pracodawcy. 

Dostarczenie listy kandydatów do klienta

Headhunter dostarcza listę najlepszych kandydatów dla klienta. Najczęściej przygotowuje raport lub organizuje spotkanie, podczas którego argumentuje, dlaczego wybrane osoby sprawdzą się na konkretnym stanowisku. 

Jeśli klient zdecyduje się na wybór jednego z kandydatów, na tym kończą się zadania headhuntera.

Czym się różni headhunter od specjalisty ds. HR?

Największą różnicą między headhunterem a specjalistą ds. HR (rekruterem) jest to, dla kogo pracują.

Headhunter pracuje niezależnie od firm, które zalicza do swojego grona klientów. Może też pracować na zlecenie agencji. Zwykle zajmuje się znalezieniem, zdobyciem kontaktu i pozyskaniem pracowników na wysokich, specjalistycznych stanowiskach. 

Rekruter jest zaś zatrudniony w wybranej firmie. Pełni rolę samodzielnego specjalisty lub jest częścią działu HR. Taka osoba zajmuje się rekrutacją wszystkich członków organizacji – zarówno tych na stanowiskach kierowniczych, jak i na niższych – np. produkcyjnych. 

Rekruter często posiada dodatkowe obowiązki, takie jak zarządzanie stanowiskami w firmie, czy przeprowadzenie procesu onboardingu. 

Poszukiwania, które headhunter musi przeprowadzić, aby znaleźć odpowiednich kandydatów, są intensywne i zaawansowane. To nie tylko zdobycie CV, ale przejście przez rozmowy, bez których headhunter nie oceni jakości potencjalnego pracownika. Rekruterzy wewnętrzni zaś, z uwagi na ilość obowiązków, zwykle korzystają z publikowania reklam w popularnych kanałach, np. stronach do poszukiwania pracy lub na firmowej stronie i w social mediach.

Czy warto skorzystać z usług headhuntera? 

Warto skorzystać z usług headhuntera w szczególności, gdy zależy Ci na wyszukaniu eksperta w danej dziedzinie, a w firmie nie posiadasz działu HR. 

Zlecając poszukiwania headhunterowi możesz mieć pewność, że otrzymasz listę najlepszych kandydatów, a jednocześnie zapewnisz sobie spokój i zyskasz czas, by zająć się innymi obowiązkami. 

Headhunter posiada liczne znajomości i kontakty, więc warto skorzystać z jego powiązań, by odnaleźć wartościowego, wykwalifikowanego pracownika. 

Plusem zatrudnienia headhuntera jest fakt, że pracuje na zlecenie, a więc nie musisz utrzymywać takiego pracownika na co dzień. Koszt pojawia się dopiero wtedy, gdy planujesz nową rekrutację. 

Jeśli zaś pozyskujesz nowych członków zespołu nawet kilka razy w miesiącu, a także zatrudniasz pracowników niższego szczebla – bardziej opłacalnym i wygodniejszym rozwiązaniem będzie zatrudnienie rekrutera, który zajmie się wszystkimi zadaniami związanymi z rekrutacjami, zarządzaniem zasobami ludzkimi i onboardingiem pracowników.

Headhunter w branży e-commerce

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, koniecznie zadbaj o to, by w Twoim zespole pojawił się specjalista ds. e-commerce lub znajdź agencję, która zajmie się tym obszarem za Ciebie.

Wybór odpowiedniej osoby na to stanowisko jest bardzo ważny. Powinna ona posiadać szeroki zakres umiejętności: od znajomości technologii i różnorodnych rozwiązań, przez analitykę, do automatyzacji marketingu.

Warto więc zdać się na doświadczenie i sieć kontaktów headhuntera lub sprawdzonej agencji, by pozyskać pracownika, który zadba o rozwój Twojego sklepu internetowego. 

Sprawdź, jak pozyskujemy nowych managerów e-commerce dla naszych Klientów.