Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Marketing | Strategia

Własny dział marketingu czy agencja marketingowa? Poznaj wady i zalety obu rozwiązań

11 lipca 2022
ludzie przy stole zebranie

Współpraca z agencją lub zatrudnienie własnego zespołu marketingowego jest źródłem wielu dyskusji. W zależności od potrzeb Twojej firmy jedna z tych opcji może okazać się bardziej korzystna od drugiej. Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać zalety i wady obu rozwiązań. 

Agencja marketingowa – czym dokładnie się zajmuje?

Jeśli dopiero zaczynasz swoją działalność jako mała firma, może się wydawać, że zatrudnienie zewnętrznego zespołu przekracza Twój budżet lub nie jest konieczne na tym etapie. Jednak współpraca z agencją marketingową ma wiele zalet, które sprawiają, że warto ją rozważyć jako opcję dla Twojej firmy. Jakie korzyści płyną z pracy z agencją?

  • Wiedza specjalistyczna – to podstawa dobrego partnerstwa. Jeśli Twój zespół marketingowy nie rozumie Twojego biznesu, nie możesz oczekiwać, że dostarczy Ci szybko oczekiwanych rezultatów. Agencje mają doświadczenie w pracy z firmami podobnymi do Twojej, a to doświadczenie w znacznym stopniu przyczyni się do rozwoju Twojej firmy.
  • Agencje oferują szeroki zakres usług, od marketingu w mediach społecznościowych po tworzenie treści i mogą pomóc w stworzeniu skutecznej strategii marketingowej.
  • Dostęp do specjalistów oraz zasobów – różne aspekty marketingu wymagają różnych umiejętności. Oczywiście, możesz mieć jedną osobę w zespole, która jest w stanie zrobić wszystko. Jednak zatrudniając agencję, zyskujesz dostęp do specjalistów z różnych dziedzin na przykład profesjonalnych copywriterów i grafików. Zespół marketingowy w agencji ma dostęp do wielu zasobów, które mogą pomóc w stworzeniu bardziej efektywnej strategii marketingowej.
  • Skupienie się na celach – To, na czym się skupiasz, a na czym nie masz czasu, może mieć duży wpływ na sukces Twojej firmy. Zatrudnienie zewnętrznego zespołu marketingowego pozwoli Ci skupić się na obszarach, w których jesteś najbardziej efektywny i poświęcić czas na inne obszary działalności firmy.

Własny dział marketingu – czy to rozwiązanie bez wad?

Niewątpliwą zaletą posiadania własnego zespołu marketingowego jest to, że możesz robić, praktycznie co chcesz i kiedy chcesz. Nie jesteś ograniczony zasadami współpracy, a proces decyzyjny jest o wiele krótszy. Własny dział marketingu, to też pełna kontrola nad budżetem i jakością otrzymywanych usług. Pracownicy poznają firmę od podszewki i całą swoją uwagę poświęcają na działania mające przynieść korzyść dla organizacji, a nie tak jak w przypadku agencji pracują często w kilku projektach jednocześnie.

Wewnętrzny marketing koncentruje się na rozwijaniu strategii własnej firmy i w odróżnieniu od agencji, lepiej zna markę oraz produkty. Podobnie ze znajomością firm, które są bezpośrednią konkurencją danej marki. Łatwiej mu zrozumieć potrzeby Twojej firmy i poświęcić się działaniom na ich rzecz. Wewnątrz organizacji można szybciej reagować na zmiany jakie zachodzą na rynku, szybciej odpowiedzieć na działania konkurencji lub szybciej zareagować w sytuacji kryzysowej, gdy potrzebne jest nagłe “gaszenie pożaru”. Proces podejmowania decyzji wewnątrz firmy następuje dużo szybciej.

Agencja marketingowa a własny dział marketingu – kilka kwestii, które mogą mieć znaczenie

Oczywiście, żeby nie było tak kolorowo, każde rozwiązanie niesie za sobą pewne ryzyko. Zarówno we współpracy z zewnętrzną agencją jak i z własnym działem marketingu mogą wystąpić różnego rodzaju trudności.

Agencje mają udokumentowane doświadczenie w pomaganiu w rozwoju firm z różnych branż. Wszystko dzięki temu, że stale rozwijają się i dbają o zatrudnienie wykwalifikowanej kadry, aby lepiej zaspokajać potrzeby swoich klientów. Często klient ma dostęp do dedykowanego zespołu, który na bieżąco śledzi trendy, aby pomóc w osiągnięciu jak najlepszych wyników dla firmy. Agencje marketingowe oferują swoim klientom szeroki wachlarz usług. Mogą pomóc w brandingu, reklamie, marketingu w mediach społecznościowych, generowaniu treści i wielu innych. 

Jednak jest kilka rzeczy, które będziesz musiał zrobić sam, jeśli zdecydujesz się zatrudnić agencję. Na przykład musisz opracować budżet i zaplanować strategię marketingową. Agencja może udzielić Ci porady w tej sprawie, ale nie podejmuje decyzji za Ciebie.

Jeśli firma jest międzynarodowa lub ma globalnych klientów, agencja może nie być w stanie zapewnić Ci odpowiedniego wsparcia. Dzieje się tak, ponieważ mogą nie mieć zasobów w różnych krajach lub językach. Będziesz musiał dostarczyć im wszystkie informacje, których potrzebują do efektywnej pracy nad Twoim projektem (np. historia firmy, struktura, bieżące i nadchodzące plany, raporty z Google Analytics).

Z kolei zatrudniając własny dział marketingu trzeba mieć na uwadze, że może to być kosztowne, ponieważ wymaga zrekrutowania pracowników, którzy potrzebują wynagrodzeń. Zespół marketingowy składa się z wielu ról, oprócz managera potrzebny będzie między innymi specjalista zajmujący się tworzeniem treści, social media manager, grafik, osoba odpowiedzialna za SEO, programista. Powstaje też więcej dodatkowych kosztów związanych z zakupem sprzętu, takiego jak komputery i oprogramowanie. Zapoznanie się pracowników z produktami firmy również wymaga czasu. Biorąc pod uwagę te kwestie może się okazać, że koszty utrzymania pracowników będą wyższe niż zlecenie działań agencji. 

Niewątpliwym plusem własnego działu jest fakt, że będziesz miał pełną kontrolę nad pracą wewnętrznego zespołu i pewność, że w każdej chwili są w stanie poświęcić się projektom dotyczącym tylko i wyłącznie Twojej firmy. 

Oczywiście możliwe jest połączenie obu rozwiązań, projektowanie strony czy tworzenie grafik można zlecić na zewnątrz. Jeżeli nie czujesz się ekspertem w danej dziedzinie nigdy nie bój się prosić o pomoc. Lepiej skorzystać z zewnętrznego wsparcia niż robić coś po omacku. 

Jaki masz budżet?

Omówiliśmy wady i zalety, ale zostało nam jeszcze bardzo ważne pytanie, jaki jest Twój budżet? Bez względu na to czy rozważasz zatrudnienie agencji, czy chcesz stworzyć własny dział marketingu, kwestia finansów w firmie jest zawsze bardzo istotna. 

Warto od razu założyć, jaki budżet jesteś w stanie wygospodarować na działania marketingowe. Jak pisaliśmy w akapicie wyżej, własny dział marketingu wiążę się nie tylko z kosztami zatrudnienia pracowników, ale i zakupem niezbędnego do pracy sprzętu. Jeśli Twoje wydatki na marketing nie są wysokie, taka inwestycja może znacznie nadszarpnąć firmowy budżet. Pamiętaj jeszcze o innych obszarach, które dotyczą marketingu, takich jak płatne reklamy w Internecie, kampanie w social mediach, utrzymanie strony internetowej, pozycjonowanie. 

Czy prowadzisz stałe działania?

Kolejna kwestia to regularność działań. Planujesz podjąć stałe działania na szeroką skalę czy może Twoja aktywność jest uzależniona od wydarzeń branżowych i okazji, takich jak np. święta lub imprezy targowe? Jeżeli docelowo nie masz zamiaru prowadzić długoterminowych działań przez cały rok, współpraca z agencją wydaje się być najrozsądniejszym rozwiązaniem. Planując regularne, stałe działania marketingowe możesz na poważnie rozważyć stworzenie własnego, wewnętrznego zespołu specjalistów.   

Jak będziesz weryfikować wyniki działań marketingowych?

Została nam właściwie ostatnia kwestia do omówienia, weryfikacja. Skoro jesteś “zielony” w tematach marketingowych jak masz zamiar zweryfikować działania zlecone na zewnątrz? Współpraca z agencją nie jest do końca taka niewymagająca. Twoje zaangażowanie będzie tu na pewno potrzebne, między innymi, żeby dostarczyć wszystkie niezbędne dane i materiały o firmie. Ponadto są kwestie, które wymagają Twojego udziału, spotkania z agencją, w celu przedstawienia raportów, zatwierdzenie budżetu itp.  Kolejna sprawa, jak zweryfikujesz, czy agencja wykonuje swoją pracę należycie? 

Jeżeli sam nie jesteś w stanie podjąć się tego zadania, możesz wyznaczyć osobę odpowiedzialną za kontakt z agencją. Warto, by ta osoba miała pewne pojęcie o marketingu i była w stanie stwierdzić, czy współpraca przebiega korzystnie i faktycznie jej efekty są takie jak oczekiwano. Weryfikację działań możesz też zlecić firmie zewnętrznej np. takiej jak Strigoo lub freelancerowi, który będzie pełnić rolę menagera do czasu, gdy współpraca z agencją się rozwinie i zacznie przynosić rezultaty.

Podsumowanie

Współpraca z agencją marketingową każdej z nich, możesz podjąć świadomą decyzję, która będzie najbardziej odpowiednia dla Twojej firmy.