Jakie będą trendy w e-commerce w 2022 roku. Co ciekawego czeka właścicieli e-sklepów? E-commerce to stale zmieniająca się branża z szybko ewoluującymi technologiami, trendami i konkurencyjnym otoczeniem. Nic dziwnego, że niedawna pandemia poważnie zmieniła zasady gry, przynosząc zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki dla wszystkich firm w tym sektorze.
Jak wyglądał rok 2021 w e-commerce?
Chociaż e-commerce wciąż się rozwija, to rok 2021 był daleki od ideału.
Głównym problemem w branży były dostawy produktów – ich koszt i sposób transportu na wielu poziomach jest skomplikowany i drogi. Koszty wysyłki idą w górę, rosną też ceny towarów i wzrasta inflacja. To wszystko prowadzi do zmniejszenia popytu na cześć produktów.
Innym problemem jest brak wykwalifikowanych specjalistów w branży e-commerce.
Andrew Youderian, założyciel eCommerce Fuel, społeczności skupiającej właścicieli dużych sklepów internetowych, uważa, że 2021 może być nawet najgorszym rokiem dla e-commerce. W jednym z tweetów stwierdził, że znacząco spadła liczba aplikacji do pracy, 50% pracowników nie pojawia się już pierwszego dnia, a nowozatrudnione osoby unikają pracy.
O jakich rozwiązaniach w e-commerce warto więc pomyśleć w 2022 roku? Sprawdź poniżej!
Social commerce
Czyli sprzedaż za pomocą mediów społecznościowych, np. na Facebooku, Pintereście, czy Instagramie. Social commerce polega na umożliwieniu wykonania pełnego procesu zakupowego tylko w obrębie social media. Użytkownik nie musi więc przechodzić na stronę internetową, by sfinalizować zakup.
By wprowadzić social commerce w swoich kanałach, przygotuj plik z feedem produktowym. Co powinien zawierać?
- wszystkie informacje nt. produktu we właściwej kolejności i z odpowiednim opisem,
- musi zgadzać się z tym, co już opublikowałeś/aś na stronie,
- tytuł produktu powinien być zwięzły i informować o podstawowych cechach,
- cena i waluta musi zgadzać się z tą, którą oferujesz na stronie.
Różnorodność metod płatności
Zadowolenie klienta tkwi w szczegółach. Jednym z tych szczegółów jest różnorodność metod płatności. Pozwól im płacić w najwygodniejszy dla nich sposób – to może być karta debetowa lub kredytowa, przelew, PayPal, BLIK lub ApplePay/Google Pay.
Dużą popularnością cieszą się też płatności odroczone – w Polsce coraz więcej sklepów internetowych umożliwia skorzystanie z tej metody płatności.
Sprawdź artykuł o płatnościach odroczonych.
Zadbaj, by w Twoim sklepie można było także:
- złożyć zamówienie przy pomocy jednego kliknięcia,
- zapisywać dane użytkownika,
- skorzystać z rat,
- sprawdzić oczekiwany termin dostawy,
- otrzymać propozycje produktów, które mogą spodobać się użytkownikowi.
Personalizacja
Kluczem do zadowolenia klienta jest personalizacja doświadczeń zakupowych w Internecie. Konsumenci chcą pomocy w znalezieniu potrzebnych produktów i cenią sobie spersonalizowane komunikaty. Aż 80% konsumentów jest skłonnych do zakupów od firmy oferującej spersonalizowane treści i promocje – zazwyczaj prowadzi to do 20% wzrostu współczynnika konwersji dla użytkowników witryny, którym wyświetla się spersonalizowana treść.
Dodatkowo, możliwość tworzenia spersonalizowanych produktów za pomocą specjalnych systemów to także duża wartość na rynku. Weź to pod uwagę szczególnie, jeśli działasz w branży fashion – koszulki z własnym napisem lub buty w dowolnej konfiguracji kolorystycznej potrafią zachęcić niezdecydowanych użytkowników do zakupów.
Analiza danych
Zebranie informacji ze wszystkich kanałów omnichannel może pomóc dostosować biznes do wymagań klientów. Systemy AI są w stanie zgromadzić informacje o użytkownikach na wielu etapach – od pierwszego momentu styku (np. social commerce), przez aktywność w sklepie, prywatność danych, zarządzanie zgodami. Po zebraniu wszystkich danych tworzony jest profil klienta, który można zaimplementować bezpośrednio do platformy e-commerce. Dzięki temu klient otrzyma spersonalizowane katalogi produktów, czy powiadomienia o promocjach, a wszelkie jego wybory zostaną zapamiętane i wykorzystane do ułatwienia kolejnych zakupów. Pamiętaj jednak, by okazać użytkownikom szacunek do ich prywatności i pozwól im czuć się komfortowo w Twoim sklepie internetowym. Dzięki temu zbudujesz długoterminowe relacje z klientami.
Google Local Inventory Ads (LIA)
Google Local Inventory Ads to narzędzie, które wykorzystuje lokalizację klienta do wyróżnienia produktów, które są dostępne w jego pobliżu. Po kliknięciu reklamy produktu dostępnego lokalnie kupujący zostają przekierowani do Twojego sklepu internetowego. Mogą mogli zobaczyć tam informacje o sklepie, m.in. takie jak asortyment, godziny otwarcia, czy wskazówki dotyczące dojazdu.
Zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój odegrał dużą rolę w ciągu ostatnich kilku lat i wszedł również do branży e-commerce. Konsumenci są coraz bardziej zainteresowani procesem produkcji, pakowania, dostawy. W e-commerce istotną rolę odgrywają materiały wielorazowego użytku, czy systemy zwrotnych opakowań.
Marketing inkluzywny
Czyli podkreślanie różnorodności i otwartości. To trend, który zagościł w marketingu dopiero w 2021 roku, a rok 2022 z pewnością przyniesie jego kontynuację. To istotny element z punktu widzenia zarówno konsumenta, jak i pracownika. Obie grupy chętniej wchodzą w interakcję z marką, gdy dostrzegają jej autentyczność i chęć rozwiązywania problemów nierówności społecznych.
Zakupy na żywo
Zakupy na żywo mogą być częścią Social Commerce – najczęściej odbywają się właśnie na platformach społecznościowych. Trend pochodzi z Chin i w ostatnich latach staje się coraz bardziej popularny w Polsce, szczególnie w branży fashion. Polega na zaangażowaniu klienta ze sprzedawcą lub influencerem, który podczas transmizji na żywo prezentuje produkt, a klienci mają możliwość zadawania pytań. W ramach livestreamu dostępny jest link do sklepu internetowego, który kieruje do aktualnie omawianych produktów.
Visual Commerce
Interaktywne wizualizacje produktu w 3D, możliwość “przymierzenia” ubrań, czapek, okularów, a nawet “wypróbowanie” podkładu czy szminki przy pomocą kamery w telefonie lub laptopie – takie rozwiązania znajdziesz w sklepach internetowych i aplikacjach największych marek modowych i urodowych.
Wzrost znaczenia i popularności e-commerce managerów
Szybko rozwijająca się branża e-commerce niesie ze sobą wiele wyzwań. Obowiązkiem właściciela sklepu internetowego będzie zatrudnienie dobrego specjalisty, który w pełni zarządzi procesami e-commerce. Wykwalifikowani specjaliści w tej branży już teraz stali się pracownikami deficytowymi. Niezwykle pożądane będą umiejętności analityczne, organizacyjne i komunikacyjne.
Dowiedz się, jak zbudować zespół e-commerce.
Podsumowanie
Wierzymy, że rok 2022 będzie sprzyjał Twojemu biznesowi i uda Ci się zrealizować wszelkie cele, które zaplanowałeś/aś. Mamy nadzieję, że wykorzystasz wiedzę na temat obecnych trendów i dzięki temu zwiększysz swoją konkurencyjność na rynku.
Powodzenia!