Porozmawiajmy

Bloog

Przykładowa zmieniona treść

Rynek i konkurencja | Strategia

Dlaczego sklepy internetowe upadają? 6 przyczyn

21 stycznia 2022

Badanie “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce w latach 2021-2026” przeprowadzone przez PwC mówi, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%. 

Nic więc dziwnego, że sklepy internetowe wciąż mnożą się na polskim rynku – takie dane sugerują dużą szansę na sukces w e-handlu. Jednocześnie istnieją analizy, które dowodzą,  że aż 22% biznesów internetowych upada w pierwszym roku działalności. źródło

Co robić, aby uniknąć wpadek w biznesie internetowym i skutecznie rozwijać działalność?

W tym artykule omówimy przyczyny niepowodzeń sklepów internetowych i zaproponujemy rozwiązania, które pomogą im zapobiec.

Miłej lektury! 

Spis treści

  1. Niedoszacowane koszty
  2. Brak biznesplanu
  3. Niska użyteczność strony
  4. Słaba prezentacja oferty
  5. Brak optymalizacji SEO
  6. Brak strategii marketingowej

Niedoszacowane koszty

Brak inwestycji i oszacowanych kosztów to jeden z głównych powodów, dlaczego biznesy internetowe upadają już na starcie. Wiele osób myśli, że do rozpoczęcia działalności w sklepie internetowym potrzebna jest tylko drobna kwota.

Wręcz przeciwnie – już stawiając pierwsze kroki, warto uwzględnić wszystkie koszty związane z prawidłowym uruchomieniem sklepu internetowego. 

Co warto zrobić?

Planując koszty pamiętaj o poniższych obszarach i zaplanuj wcześniej budżet. Na pewno będziesz go potrzebował/a!

Konfiguracja sklepu internetowego

  • Rejestracja domeny
  • Hosting
  • Certyfikat SSL
  • Koszty platformy e-commerce (Shopify, WooCommerce itp.)
  • Koszty projektowania 
  • Wszelkie niezbędne licencje i pozwolenia

Przetwarzanie płatności

  • Opłaty za subskrypcję i opłaty transakcyjne bramki płatności
  • Koszty konta sprzedawcy

Zakup zapasów

  • Początkowy zakup zapasów
  • Wysyłka w celu odnowienia zapasów

Branding

  • Koszt grafika
  • Opłaty za licencje grafik/zdjęć

Magazynowanie

Koszt własnego magazynu lub usługi outsourcingu

Zespół

  • Pozyskanie pracowników
  • Zatrudnienie agencji zewnętrznych

Brak biznesplanu

Twój model biznesowy powinien uwzględniać grupę docelową, kategorie produktów i Twój wyróżnik rynkowy, dzięki któremu będziesz konkurencyjny na rynku. Nie staraj się sprzedawać wszystkiego wszystkim – to doprowadzi do sytuacji, gdy Twoim największym konkurentem będzie Allegro i Amazon. 


Poświęć więc chwilę na zastanowienie się, co zamierzasz sprzedać, jak sprzedać to ludziom i dlaczego ktokolwiek powinien kupić Twój produkt w pierwszej kolejności.

Co warto zrobić?

Znajdź niszę i swój wyróżnik rynkowy, czyli coś, w czym będziesz lepszy od konkurencji. To może być specjalna kategoria produktów, stworzona z myślą o wąskiej grupie docelowej, ale też szybka wysyłka lub doskonała obsługa klienta. 

Dowiedz się, czym Twoi potencjalni klienci mogą być zainteresowani. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • Przeprowadź badanie słów kluczowych za pomocą narzędzi takich jak Trendy Google lub narzędzie do badania słów kluczowych, takie jak Ahrefs lub SEMRush. Jeśli ludzie szukają Twojego pomysłu na produkt, masz dużą szansę na przebicie.
  • Sprawdź swoją konkurencję. Nie próbuj konkurować bezpośrednio z firmami, które dominują na rynku. Może uda Ci się znaleźć produkt lub usługę dla wąsko wyodrębnionej grupy nabywców szukających ściśle określonych korzyści?
  • Postaraj się rozwiązać problem swoich potencjalnych klientów. Do tego potrzebna będzie głęboka analiza rynku, konkurencji oraz SWOT.
  • Spróbuj przekalkulować potencjalną marżę na produktach oraz zysk. Tutaj znajdziesz poradnik i tabelę, która pomoże Ci wyliczyć te wskaźniki. 

Niska użyteczność strony internetowej

Słaby projekt strony internetowej bezpośrednio wpływa na współczynniki konwersji. Postaraj się, by Twój sklep był funkcjonalny, przejrzysty i intuicyjny dla użytkownika. Warto postawić na dobry UX, piękne zdjęcia i wyczerpujące opisy produktów i usług. 

Co warto zrobić?

Personalizacja

Zadbaj o spersonalizowane doświadczenia klientów. Dzięki temu zwiększysz wartość koszyków zakupowych i zyskasz rekomendacje klientów. Zaprojektuj swoją witrynę internetową z funkcjami, które wspierają doświadczenia klientów. Spersonalizowane usługi zwiększają początkową sprzedaż, wielokrotne zakupy i rekomendacje partnerów.

Opcje personalizacji mogą obejmować na przykład: 

  • Inteligentne rekomendacje na stronie produktu, aby pokazać klientom produkty podobne do tych, które już wybierają,
  • Listy bestsellerów lub proponowanych produktów na podstawie historii zakupów lub wyszukiwania,
  • Spersonalizowane mailingi,
  • Zautomatyzowane wiadomości SMS.

Funkcjonalność 

Twój sklep internetowy musi być funkcjonalny. To oznacza, że powinieneś/powinnaś zadbać o to, aby użytkownicy z łatwością odnaleźli wszystkie informacje na stronie, bez konieczności kontaktu z działem obsługi klienta. Pamiętaj także o tym, by przygotować przemyślaną nawigację, dzięki której klient bez problemu odnajdzie się na stronie. Pomocne będą krótkie, chwytliwe nagłówki, zdjęcia produktów w użyciu, wygodne przyciski z wyraźnym wezwaniem do działania. 

Płatności

Czy Twój sklep oferuje szeroką ofertę płatności? Upewnij się, że transakcje internetowe działają sprawnie i użytkownik nie traci czasu na tym etapie realizacji zamówienia. Udostępnij możliwość zapamiętania karty, czy skorzystania z płatności odroczonej.

Słaba prezentacja oferty

Gdy klienci odwiedzają Twoją stronę, ale nie spędzają na niej dużo czasu, to może być znak, że należy popracować nad prezentacją oferty od strony wizualnej i komunikacyjnej. Popracuj nad zdjęciami i contentem, by wzbudzić zainteresowanie ofertą.

Co warto zrobić?

Przygotuj profesjonalną sesję zdjęciową, która zaprezentuje Twoje produkty i usługi w użyciu. Klient przekona się, że faktycznie możesz mu pomóc rozwiązać jego problemy. 

Zadbaj także o ciekawy i angażujący content. Sprawdzą się krótkie, sprzedażowe opisy przy produktach i w kampaniach sprzedażowych oraz rozbudowane artykuły na blogu, które będą odpowiadały potrzebom Twoich odbiorców. 

Brak optymalizacji SEO

Badania przeprowadzone przez IRCenter pokazują, że 64% Polaków korzysta z wyszukiwarki Google w celu sprawdzenia cen, rodzajów produktów, szczegółowych danych i opinii. Warto więc zadbać o to, by Twój sklep internetowy wyświetlał się na pierwszych stronach wyszukiwarki.

Co warto zrobić?

  • Zacznij używać wybranych słów kluczowych w treściach, które umieszczasz na swojej stronie. Aby wybrać odpowiednie słowa kluczowe, skorzystaj z narzędzi: Google AdWords Keyword Planner, Senuto, Semstorm, Google Trends, Ubersuggest. 
  • Upewnij się, że wydajność Twojej witryny spełnia oczekiwane standardy. Szybkość witryny jest czynnikiem rankingowym i wpływa na pozycjonowanie Twojej strony.
  • Zadbaj o logiczną i czytelną strukturę kategorii oraz adresów URL,
  • Pamiętaj o prawidłowym użyciu nagłówków (h1,h2,…) oraz zrozumiałym tytule i opisie stron,
  • Twórz opisy w oparciu o słowa kluczowe, ale w sposób ciekawy i zrozumiały dla Twoich klientów,
  • Załóż bloga, aby zdobyć większy ruch na stronie i przyciągać potencjalnych klientów. 

Brak strategii marketingowej  

Gdy sklep jest gotowy, musisz zadbać o to, by dotrzeć z ofertą do szerokiego grona klientów. Najbardziej dopracowana strona i najpiękniejsze zdjęcia nie przyniosą efektu, gdy nie zainwestujesz w promocję. 

Co warto zrobić?

Zastanów się, które platformy mogą być interesujące dla Twoich odbiorców. W zależności od branży, rozważ, które media społecznościowe wykorzystać do komunikacji, a następnie przygotuj treści w taki sposób, aby odpowiadały potrzebom i zainteresowaniom klienta.

Załóż bloga, na którym umieścisz merytoryczne wpisy i tym samym zwiększysz pozycję w wyszukiwarce Google. 

Pomyśl o zebraniu subskrybentów i pisaniu newslettera, mailingach, kanale na Youtubie i współpracy z influencerami. 

Niezwykle przydatny będzie content plan, w oparciu o który przygotujesz treści na wybrane platformy. Przemyślana strategia treści pomoże Ci zaoszczędzić czas i tworzyć materiały podobne do tych, które już wcześniej przypadły do gustu Twojej grupie docelowej.

Nie zapomnij także o kampaniach płatnych. Możesz zaplanować szereg działań np. w obrębie Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, które będą realizowały Twoje cele – np. zwiększanie konwersji, ruchu na stronie, czy pozyskiwanie leadów. 

W tym celu wybierz sprawdzoną agencję, która kompleksowo zajmie się planowaniem i tworzeniem skutecznych kampanii. 

Na koniec… 

Wierzymy, że jeśli już trafiłeś/aś na naszego bloga, to jesteś świadomym właścicielem lub managerem sklepu internetowego. 🙂 Dziś wymieniliśmy tylko kilka wskazówek i kierunków, które mogą Ci pomóc rozwinąć biznes internetowy. 

Jeśli potrzebujesz strategii marketingowej, wsparcia w obsłudze sklepu internetowego i innych działaniach online, wypełnij poniższy formularz. Umówimy się na darmową konsultację i porozmawiamy o potrzebach Twojego biznesu.