Porozmawiajmy

Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Rynek i konkurencja | Sprzedaż

Fulfillment: na ratunek logistyce e-commerce i skalowaniu biznesu cross border

22 maja 2023

Fulfilment czy własny magazyn. Prowadzenie sklepu online nie jest łatwym zadaniem. Jeśli rozważacie skalowanie biznesu za granicę i postawienie na cross border e-commerce, pracy (i potencjalnych zysków) będzie jeszcze więcej. Standardowo jest to dbanie o marketing i budową sklepu internetowego. Także ciągła praca nad jakością produktu. Czeka Was tpogłębiony research w zakresie preferowanych na danym rynku metod płatności. Musicie też przetłumaczyć opisy dotyczące oferowanego asortymentu oraz zapoznać się z kwestiami podatkowymi i prawnymi.

Nie możesz też zapomnieć o logistyce cross border. Znalezienie nowych magazynów czy zaplanowanie transportu. Sprawdzeniu, jakich usług związanych z tzw. logistyką cross border e-commerce oczekują kupujący online na danym rynku. Także – wynegocjować na to wszystko atrakcyjną cenę.

Brzmi skomplikowanie? Być może – ale przy wsparciu godnych zaufania partnerów biznesowych logistyka cross border e-commerce może być prosta. Wystarczy, że postawisz na outsourcing logistyki, czyli na fulfillment, i oddasz tę część biznesu w ręce branżowych profesjonalistów. Przeczytaj artykuł i sprawdź, co mogą dla Ciebie zrobić!

Dlaczego warto inwestować w sprzedaż w modelu cross-border e-commerce?

Na początek – garść statystyk o zwyczajach zakupowych klientów z Polski. Jak pokazują dane zebrane przez IAB w raporcie „E-commerce w Polsce 2022”, krajowi e-klienci (prawie 80% internautów) chętnie kupują w sieci. Większość tych zakupów realizowanych jest u rodzimych sprzedawców (75%), a jedynie 32% kupujących preferuje w tym obszarze zagraniczne rynki.

W Polsce właściciele e-commerce chętnie szukają nowych klientów głównie wśród mieszkańców UE. 22% sprzedawców przepytanych przez Cinkciarz.pl na potrzeby raportu „2023 rokiem cross-border e-commerce: wyzwania i perspektywy handlu bez granicą” wskazało, że ich preferowaną destynacją sprzedażową jest rynek niemiecki. Do innych popularnych państw wybieranych w modelu cross border należą Francja, Szwecja, Belgia i Hiszpania. A w zakresie obszarów znajdujących się poza unijną granicą — Stany Zjednoczone i Kanada.

Skalowanie a logistyka

Pomóc w skalowaniu sprzedaży e-commerce na nowe rynki zagraniczne może przede wszystkim… przysłowiowe odrobienie pracy domowej i zrobienie we własnym zakresie naprawdę pogłębionego researchu. Handel internetowy rządzi się swoimi prawami – i nie muszą one być identyczne na rynkach zagranicznych jak na rynku krajowym. Poniżej znajdziecie listę kilku kluczowych czynników, na które musicie zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji o ekspansji:

  • mądrze wybierz nowy rynek zbytu. Jest to istotna decyzja strategiczna, która w żadnym wypadku nie powinna być opierana na „przeczuciu” lub „intuicji”. Sprawdźcie, jak w danym kraju radzi sobie twoja konkurencja i czy zakupy online produktów podobnych do waszej oferty cieszą się tam popularnością. Dopiero z już zdobytym know how z tego obszaru podejmuj kolejne kroki o sprzedaży w modelu cross border;
Najpopularniejsze kierunki ekspansji zagranicznej z rynku Polskiego - Cinkciarz.pl
  • przeanalizuj dokładnie aspekty prawne – cła i VAT to dopiero początek. Duże znaczenie przy ekspansji do niektórych państwa ma również często lokalny adres sklepu. Także inne kwestie administracyjne, które warto przejrzeć przed finalną decyzją;
  • dobrym rozwiązaniem przy wychodzeniu za granicę jest… postawienie na lokalność. Miejscowy klient nie musi już na pierwszy rzut oka wiedzieć, że jesteś sprzedawcą z innego kraju. Wręcz przeciwnie – warto podbić serca klientów contentem napisanym w ich rodzimym języku. Również zainwestować w dodatkowych pracowników odpowiedzialnych za kontakt z klientem, którzy będą znali język ojczysty klientów, etc.
  • poznaj specyfikę rodzimej branży e-commerce. Sprawdź, jakie kanały promocji są najpopularniejsze w danym kraju. Dowiedz się, jak wygląda obsługa klienta i jak kształtują potrzeby klientów w zakresie obsługi zwrotów i reklamacji. Zobacz, jak szybko powinny być realizowane przesyłki, jakie są preferowane metody płatności i dostawy. I czy warto dodatkowo rozszerzyć sprzedaż o wejście na lokalny marketplace. Psst… Chcesz sprawdzić, jak prowadzić biznes na najpopularniejszych europejskich rynkach zagranicznych? Pobierz darmowy ebook Cross Border e-commerce – i przekonaj się, jaki rynek jest wart podboju z twojego punktu widzenia!

Fulfillment e-commerce: nowe rynki w zasięgu ręki

Dogodzić klientom w dzisiejszych czasach nie jest łatwo – i co więcej, w te wyśrubowane wymagania wpisuje się również logistyka. Jak pokazują dane zgromadzone przez Metapack we współpracy z Retail X w raporcie „Ecommerce Delivery Benchmark Report 2021”, klienci zagraniczni cenią zamówienia dostarczane szybko i… tanio. Należy pamiętać, że czas i cena dostawy zamówienia odgrywają kluczową rolę w obsłudze klienta poza krajowego.

Warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie czy macie doświadczenie w szukaniu wiarygodnych partnerów logistycznych świadczących usługi z zakresu obsługi ostatniej mili- oraz czy potrafisz dobrze wynegocjować z nimi stawki finansowe. Dodatkowo pamiętaj, że samo przewiezienie zamówienia z magazynu do rąk klienta końcowego to w zasadzie sam wierzchołek logistycznej góry lodowej.

Jako operator musiałbyś zadbać jeszcze o samo przygotowanie zapasów, wysyłkę do magazynu (przy założeniu, że znaleźliście już wcześniej ten właściwy). Także sortowanie, pakowanie, etykietowanie do wysyłki, dostawy ostatniej mili i obsługę zwrotów. Zarówno wdrożenie, jak i utrzymanie takiego procesu w ryzach, generuje sporo pracy. Dlatego też warto poszukać innego rozwiązania i oddać logistykę w ręce profesjonalistów świadczących usługę fulfillmentu.

Proces usługi fulfillmentu oferowanej przez firmę Linker Cloud.

Logistyka cross-border dla eCommerce

Logistyka prowadzona wewnętrznie wiąże się z wieloma kosztami stałymi. Wystarczy wspomnieć o konieczności zatrudnienia nowych pracowników w przypadku decyzji o własnym magazynie, inwestycji np. w regały metalowe czy wreszcie odpowiednią infrastrukturę. To też jeden z ważniejszych elementów budowania przewagi rynkowej — o tym więcej znajdziesz TUTAJ.

Jeśli chcesz rozwijać sprzedaż za granicą, musisz też liczyć się potrzebą poszukania lokalnych usługodawców i magazynów. Jedynie w ten sposób będziecie w stanie zagwarantować dostawy realizowane w 24/48h. W biznesie czas to literalnie pieniądz – działając na własną rękę te nakłady czasowe napewno poniesiecie.

Usługa fulfillmentu pozwala ominąć te wyzwania. Podczas gdy to jej dostawcy wybierają dla was najlepsze centrum logistyczne i kurierów z już posiadanej w swoim portfolio siatki partnerów, ty możesz dalej rozwijać sprzedaż, marketing i sam produkt. Co więcej, za wszystkie te usługi dostajesz jedną fakturę. Dodatkowo, część dostawców fulfillmentu e-commerce idzie jeszcze o krok dalej. Ułatwia swoim klientom integrację z najpopularniejszymi na danym rynku marketplace. Pozwala to na jeszcze szybszą rozbudowę biznesu i testowanie nowych kanałów sprzedaży. Jak sami widzicie – obsługa logistyki nie musi być trudna!

Integracje z marketplace na przykładzie oferty Linker Cloud.

Podsumowanie: logistyka i handel transgraniczny biznesem jutra

Ekspansja zagraniczna niewątpliwie nie jest łatwa – natomiast zdecydowanie podbijanie nowych rynków jest warte wkładanego w nie wysiłku. Internet sprawił, że granice krajów już dawno się zatarły, a sprzedaż jest możliwa do zrealizowania dosłownie na całym świecie. Nawet z małego lokalnego biura, a właściwie, z twojego własnego gabinetu.

Cross border ecommerce jest przyszłością, która realizuje się właśnie na naszych oczach. Jest też tym, czego pragną klienci. Dlatego też tak ważne jest, by móc zaproponować im rozwiązania spełniające ich często wygórowane oczekiwania. Skaluj więc swój biznes – trzymam mocno kciuki za twoje sukcesy za granicą i perspektywę dalszego rozwoju!