Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Marketing | Rynek i konkurencja | Sprzedaż | Strategia

Jak przebić się na rynku w branży e-commerce? 3 ważne aspekty

25 stycznia 2022
klawiatura i przycisk z koszykiem

Branża e-commerce rozwija się w Polsce w ekspresowym tempie. Sklepy internetowe wprowadzają najnowsze technologie, dopracowują procesy obsługi zamówień i starają się podołać coraz wyższym wymaganiom klienta. 

W tym artykule omówiliśmy 3 ważne aspekty, które dotyczą każdego biznesu. Jeśli planujesz stworzyć sklep internetowy lub jesteś początkujący w sieci, dowiedz się, na co warto zwrócić szczególną uwagę!

Spis treści

  1. Logistyka i magazynowanie
  2. Marketing
  3. Zespół
  4. Podsumowanie

Logistyka i magazynowanie

Zaczniemy od logistyki i magazynowania – te dwa elementy dopełniają się na wielu polach i mogą być fundamentem sukcesu firmy na rynku. Temat logistyki dotyczy wielu branż, ale w e-commerce nabiera szczególnego znaczenia. Poświęć chwilę, by zaplanować procesy logistyczne. Wkrótce zauważysz, że zaoszczędziłeś dużo czasu i pieniędzy. 

Dowiedz się, jak zaplanować logistykę w firmie.

Czy masz własny magazyn? Planujesz go mieć? A może chcesz zlecać magazynowanie do zewnątrz? Już na początkowym etapie biznesu warto przeanalizować wszystkie za i przeciw i zastanowić się, które rozwiązanie bardziej pasuje do Twojego modelu biznesowego.

Zalety własnego magazynu

Posiadając własny magazyn przede wszystkim masz pełną kontrolę i możliwość optymalizacji procesów. Bez problemu sprawdzisz, czy przesyłki przechowywane i pakowane są tak, jak powinny. Jeśli zauważysz niedociągnięcia, będziesz w stanie zareagować natychmiast. Stworzysz bardziej efektywny system, który będzie odpowiadał potrzebom Twojej firmy. To może być Twoja przewaga konkurencyjna. Mając towar we własnym magazynie, możesz go wysłać do klienta bardzo szybko, więc czas dostawy ulega skróceniu. Na to konsumenci zwracają dużą uwagę!

Wady własnego magazynu – kiedy zdecydować się na outsourcing?

Największym minusem własnego magazynu jest jego… comiesięczny, wysoki koszt. Jeśli nie stać Cię na wynajem własnego magazynu, skorzystaj z usług outsourcingu. Zewnętrzna firma magazynująca pozwala na większą skalowalność – w okresach większego zatowarowania, możesz po prostu zamówić większą powierzchnię. Nie musisz martwić się też o zespół – firma zadba o to, by obsługiwała Cię odpowiednia liczba pracowników. Pamiętaj jednak, że trudniej będzie Ci kontrolować większość procesów.

Marketing

Będąc nowym graczem na e-commerce’owym rynku, może szybko ogarnąć Cię chęć promowania wszystkich swoich produktów naraz i tworzenie kolejnych kanałów komunikacji z nadzieją, że im intensywniej będziesz wychodził ze sprzedażowym komunikatem, tym więcej zyskasz klientów. 

Zamiast tego warto najpierw się zastanowić, co skłania klienta do zakupów u nas albo jakie ma potrzeby lub wątpliwości? Warto zapytać go o to wprost, podczas rozmowy lub krótkiej ankiety. To będzie świetny punkt wyjścia do zaplanowania działań marketingowych, które będą idealnie dopasowane do lejka sprzedażowego w Twoim biznesie.

Klient podczas swojej konsumenckiej podróży przechodzi przez kilka etapów – najpierw jest to wstępne zainteresowanie produktem lub usługą, potem dowiaduje się więcej na temat marki, szuka inspiracji oraz opinii i dopiero wtedy kupuje. Na każdym z tych etapów potrzebuje więc innych informacji – gdy zdefiniujesz te problemy, będziesz wiedział, jaki komunikat zastosować. To pozwoli Ci zoptymalizować koszty i działania marketingowe.

Wypróbuj darmowe narzędzie Google Analytics, który pokaże Ci, jak klienci zachowują się w sieci, które produkty lub tematy na blogu cieszą się szczególnym zainteresowaniem, o czym warto pisać, co pokazać. Zaplanuj remarketing – wyświetlaj konkretny komunikat osobom, które już np. kilka razy odwiedziły Twoją stronę.

Najlepszymi praktykami na budowanie lejka sprzedażowego podzieliliśmy się w rozmowie z Grzegorzem Frątczakiem.

Zespół

Za każdym sukcesem firmy stoją ludzie. Najlepiej dopracowane procesy logistyczne  czy sprzedażowe nie mają prawa funkcjonować bez zaangażowania pracowników. Warto uzbroić zespół w role, które usprawnią przebieg poszczególnych faz projektu, a także budować wiedzę i umiejętności wewnątrz teamu. Wielką przewagą Twojej firmy może być niska rotacja pracowników. Zapewnij im odpowiednie wsparcie, a na pewno odwdzięczą się pełnym zaangażowaniem. Dzięki temu ograniczysz koszty i dopilnujesz najwyższej jakości usług.

O czym powinieneś pamiętać budując kompetencje w firmie:

  • zanim zatrudnisz pracownika lub zewnętrzną agencję, określ role, jakie będą spełniać w zaplanowanych procesach,
  • kompetencje dopasowujesz do planowanych zadań i procesów, nie odwrotnie. Nie wymyślaj na siłę obowiązków, gdy trafił Ci się ciekawy kandydat,
  • na pewnych etapach rozwoju biznesu oraz przy specyficznych, specjalistycznych umiejętnościach, zatrudnienie zewnętrznej agencji może być bardziej korzystne niż dodatkowy etat w organizacji,

Jak zbudować zespół e-commerce? Przeczytaj tutaj [link do artykułu Budowanie zespołu e-commerce]

Podsumowanie

Czy zaplanowanie logistyki, magazynowania i zbudowanie fajnego zespołu zagwarantuje Ci sukces i powodzenie na rynku internetowym? Mamy wielką nadzieję! Jednak nie od razu Rzym zbudowano, a sukces e-commerce ma wielu ojców. 🙂 Miej otwartą głowę na różne obszary, reaguj na zmiany i dużo testuj! Życzymy dużo wytrwałości i powodzenia!  

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie e-commerce, doradztwa w obszarze B2B lub B2C, sprawdź naszą ofertę dla firm!