Prowadzenie biznesu może przypominać jazdę komunikacją miejską – co chwilę ktoś wsiada, a ktoś wysiada. Pamiętaj, że chociaż w autobusie to zupełnie normalne zjawisko, prowadząc sklep internetowy warto walczyć z tym zjawiskiem. W końcu istnieją sposoby na zatrzymanie klienta “u siebie” – i warto to robić, bo badania firmy Forrester udowadniają, że pozyskiwanie nowych klientów kosztuje 5x więcej, niż utrzymanie obecnych.
Churn – co to takiego?
Skrót “churn” pochodzi z języka angielskiego i zdążył już przedostać się do języka polskiego, szczególnie wśród osób zajmujących się sprzedażą i marketingiem. To w tłumaczeniu wskaźnik rezygnacji, który określa procent klientów, którzy zrezygnowali z korzystania z usług firmy w określonym przedziale czasowym.
Wskaźnik churn można więc trochę porównać do poziomu zadowolenia klientów. Niezadowolony klient zrezygnuje z korzystania z naszych usług.
Jakie są najczęstsze powody utraty klientów i jak skutecznie temu zapobiegać?
Churn rate – co trzeba wiedzieć?
Zacznijmy od wzoru na obliczenie churn rate. To proste działanie, które polecamy wykonywać na koniec każdego miesiąca, w celu analizy ruchu klientów.
Dlaczego Twój churn jest wysoki?
Powodów odejścia klientów i rezygnacji z Twoich usług może być sporo. Zebraliśmy kilka najistotniejszych naszym zdaniem przyczyn wysokiego wskaźnika rezygnacji.
- Nie docierasz do właściwej grupy docelowej
Twoje strategie marketingowe i sprzedażowe mogą błędnie klasyfikować grupę Twoich klientów. Być może zbyt mocno opierasz się na własnych przypuszczeniach, kim są Twoi klienci i przez to nie trafiasz do odpowiedniej grupy? Zastanów się, czy oferta w sklepie internetowym zaspokaja potrzeby odbiorców, trafia w ich gust? Warto w tym celu stworzyć persony marketingowe, które pomogą Ci odpowiedzieć na te pytania.
- Chaos w sklepie internetowym
Jeśli Twój klient z jakiegoś powodu skorzystał już z Twojej usługi, np. zakupił produkt, to ważne jest zapewnienie mu wygodnej infrastuktury na stronie, aby wkrótce do Ciebie wrócił. Częstą przyczyną rezygnacji klienta jest:
- chaos na stronie,
- zbyt duża liczba bodźców,
- nieintuicyjny UX,
- słaba komunikacja,
- niska funkcjonalność serwisu,
- niewystarczająca prezentacja produktów i usług.
- Słaba obsługa klienta
Zastanów się, czy Twoja obsługa klienta zapewnia jakość na najwyższym poziomie. Nikt nie chce czekać godzinami na odpowiedź lub rozmawiać z niegrzecznym pracownikiem.
Warto przyjrzeć się procesom reklamacyjnym i zwrotom – czy zapewniasz sprawną obsługę, szybki kontakt i wiele możliwości wysyłki? Jeśli to nie działa, klient z pewnością nie skorzysta więcej z Twoich usług.
- Nie edukujesz klientów
Jeśli oferujesz produkty, to zapewnij też dobrej jakości materiały edukacyjne i pomocnicze, które rozwieją wątpliwości klientów i zwiększą ich zaufanie do Twojej oferty. Pomyśl także o szkoleniach, webinarach czy poradnikach, by zwiększyć komfort i wiedzę użytkowników.
Jak obniżyć churn rate?
- Najprościej – zapytaj o powód rezygnacji z Twoich usług.
Po zakończonym okresie i analizie wskaźnika churn, zbierz kilka kontaktów i wykonaj telefon. Zapytaj klientów wprost, dlaczego przestali u Ciebie kupować.
Tak pozyskane informacji to najlepsze źródło rzetelnych danych. Na ich podstawie zaczniesz budować strategię obniżania wskaźnika churn.
- Badaj poziom satysfakcji.
To kolejne zadanie “prewencyjne”. Jeśli klient ma za chwilę zrezygnować z Twoich usług, to lepiej o tym wiedzieć wcześniej i odpowiednio się zabezpieczyć.
To sposób na lepsze zrozumienie ich potrzeb i obserwację, jak zmieniają się one w czasie, dzięki czemu możliwe jest dostosowywanie oferty na bieżąco do wymagań klientów. Sprzyja to budowaniu więzi z klientami i pozyskiwaniu ich lojalności.
- Skieruj specjalną ofertę do klientów, którzy zamierzają odejść lub już to zrobili.
Zachęć ich do pozostania w Twoim sklepie promocją, kuponem rabatowym lub specjalnym prezentem,np. ebookiem czy webinarem.
- Personalizuj wiadomości wysyłane do klientów.
Każdy lubi dostać wiadomość, która pokazuje, że znamy preferencje zakupowe użytkownika. Takie działania zawsze zwiększają poziom kliknięć w wiadomość i późniejszą konwersję. Sprawdź nasze case study z e-mail marketingu we współpracy z Freshmail.
- Uruchom program lojalnościowy.
Nagradzaj swoich klientów za to, że nabywają twoje produkty lub polecają je swoim znajomym. Dzięki temu zwiększysz ich zaangażowanie i zachęcisz ich do zakupów w przyszłości.
- Stwórz persony i wykorzystaj je w komunikacji.
Przygotuj się także od strony strategicznej. Zastanów się dokładnie, kim są Twoi klienci, porozmawiaj z zespołem i na tej podstawie stwórzcie na początek 3-5 person. Dlaczego warto, jak je stworzyć i wykorzystać w działaniach marketingowych? Sprawdź tutaj.
- Twórz wartościowe treści i materiały
To z jednej strony świetny sposób na zatrzymanie klientów – udowadniasz im, że jesteś eksprertem w branży i jesteś w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania. Z drugiej strony – merytoryczny content pomoże Ci przyciągnąć nowych klientów, którzy są dopiero na początku etapu zakupowego i chcą zapoznać się z ofertą dostępną na rynku. Win-win!
Słowem zakończenia…
Warto kontrolować wskaźnik churn rate. I chociaż rosnący może niepokoić, przedstawiliśmy dobre sposoby na to, by temu zapobiegać. Mamy nadzieję, że wykorzystasz je do rozwoju sklepu internetowego.
Jeśli potrzebujesz wsparcia strategicznego w zakresie e-commerce, wypełnij formularz i spotkajmy się na pierwszej, darmowej konsultacji. 🙂