Porozmawiajmy

Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Sprzedaż

E-commerce dla B2B – co trzeba wiedzieć? 

12 stycznia 2023

E-commerce dla B2B to ogromny potencjał dla firm do zwiększenia sprzedaży i zysków. Dzięki odpowiednim strategiom firmy mogą wykorzystać ten rosnący trend i dotrzeć do większej liczby klientów. Zacznijmy od tego, czym jest B2B w e-commerce. Termin ten odnosi się do handlu produktami i usługami między stronami biznesowymi za pośrednictwem kanałów internetowych. Firmy częściowo zastępują tradycyjnych przedstawicieli handlowych B2B lub wspierają ich nowymi technologiami. Wykorzystują do tego portale internetowe i platformy do zawierania transakcji z innymi klientami i organizacjami. 

Istnieją jednak pewne kwestie, które należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu platformy e-commerce dla B2B. Obejmuje to zrozumienie potrzeb klientów. Podstawą jest stworzenie przyjaznej użytkownikowi strony internetowej, zapewnienie bezpiecznych systemów płatności i dostaw, przedstawienie oferty w czytelny i zrozumiały sposób.

Dzięki zrozumieniu kluczowych elementów e-commerce firmy mogą zagwarantować sobie maksymalizację zysków, zapewniając jednocześnie doskonałą obsługę klienta. 

Boom na e-commerce w B2B dopiero przed nami

Godne uwagi jest to, że według raportu E-Izby „B2B e-commerce now” ponad 90 procent polskich przedsiębiorstw oferujących produkty lub usługi i rozwiązania dla biznesu planuje w najbliższych pięciu latach rozwijać e-handel. Dla firm B2B e-commerce ma wiele zalet, w tym zwiększoną elastyczność i obniżone koszty sprzedaży. 

Ta tendencja wzrostowa wynika z tego, że w ostatnich latach konsumenci bardzo chętnie zamieniają sklepy stacjonarne na rzecz zakupów online. W związku z tym na rynku pojawiają się również nowe rozwiązania mające usprawnić i ułatwić handel internetowy dla klientów biznesowych. Dzięki czemu ta forma sprzedaży staje się jeszcze bardziej atrakcyjna. 

Wiele firm w Polsce traktuje e-commerce jako coś jeszcze nowego. Można jednak zaobserwować już pewne trendy. Polegają one głównie na ulepszaniu obsługi klienta. Zdecydowana większość klientów chce kupować od firm, którym ufają. Kluczowe jest zapewnienie bezproblemowej obsługi i możliwość dokonania transakcji za pośrednictwem wielu kanałów. Klienci chcą mieć możliwość kupowania tego, co chcą, kiedy, gdzie i jak im się podoba. Oczekują spersonalizowanego doświadczenia użytkownika, nawet w przypadku przedmiotów o dużej wartości i gabarytach.

Czy e-commerce to rozwiązanie, w które warto iść w przypadku B2B?

Handel elektroniczny B2B to rozległa domena, która została wprowadzona w celu uproszczenia i skalowania biznesu dla szerokiego grona odbiorców. Korzyści, jakie można z tego czerpać, są nieskończone, a oto kilka podstawowych wartości, na które należy zwrócić uwagę:

  1. Możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców. Połączenie kanałów sprzedaży, fizycznych i cyfrowych to doskonała okazja do dotarcia do większej liczby klientów. Kampanie cyfrowe oraz interaktywne strony docelowe umożliwiają przeglądanie szczegółowego katalogu produktów online.
  2. Szybsze dokonanie transakcji. Rozwiązania B2B e-commerce usprawniają proces sprzedaży dla sprzedającego i przyspieszają proces dla kupujących. Zamiast ręcznie zarządzać zamówieniami i zapasami, a następnie śledzenie ich, zsynchronizowany system online umożliwia markom obserwację danych we wszystkich kanałach. W łatwy sposób można wprowadzić automatyzację realizacji zleceń i aktualizacji zapasów oraz obsługę złożonych zamówień. Prowadzi to do szybkiej, dokładnej i przejrzystej dostawy, a ostatecznie do zadowolonych klientów. 
  3. Łatwa obsługa. Wykorzystując moc Internetu, handel elektroniczny B2B zapewnia łatwy i skuteczny sposób zarządzania operacjami biznesowymi. Dzięki e-commerce B2B firmy mogą łatwo śledzić zamówienia i zapasy, usprawniać procesy obsługi klienta. Handel online to również większy zasięg dotarcia do potencjalnych klientów. 
  4. Niskie koszty. Kolejną zaletą przemawiającą za e-commerce w B2B jest możliwość zminimalizowania kosztów przy jednoczesnym zwiększeniu przychodów. Przenosząc większość procesów biznesowych do online ’u, oprogramowanie przede wszystkim oszczędza czas i pieniądze w obszarach takich jak wprowadzanie zamówień, obsługa klienta czy dostarczanie informacji o klientach. Automatyzacja i usprawnienie procesów zwiększają efektywność i eliminuje niepotrzebne koszty.

Jak docierać do klientów B2B?

Dotarcie do klientów B2B to wyzwanie dla wielu firm. Na szczęście istnieje kilka efektywnych i opłacalnych sposobów na trafienie do nich. 

Co na początek? Aby e-commerce B2B przyniósł efekty, potrzebujesz odpowiedniej strategii. Dzięki odpowiednim strategiom firmy mogą skutecznie wykorzystywać sprzedaż w Internecie, aby docierać do swoich klientów B2B. Tworząc plan dla swojej firmy, nie zapomnij o kilku ważnych elementach:  

1. Przeanalizuj swoje możliwości 

‍Dokładniejsza analiza pomoże Ci uzyskać wiele przydatnych danych, które możesz wykorzystać w swoich przedsięwzięciach marketingowych B2B. Głębsze zrozumienie Twoich perspektyw i potencjalnych klientów pozwoli w zapewnieniu lepszej obsługi klienta.

2. Stwórz persony

‍Persona marketingowa to ogólna charakterystyka osoby, która należy do grupy docelowej firmy. Czynniki brane pod uwagę to między innymi imię i nazwisko, wiek, płeć, zainteresowania i zachowania zakupowe. Ta taktyka działa w obie strony w przypadku B2B i B2C. Posiadanie persony pomoże Ci skrócić czas dotarcia do klienta. Pomagając sklasyfikować grupę docelową i upewniając się, że Twój program i przesłanie dotrą do właściwych osób. O personach przeczytasz więcej tutaj.

3. Nie składaj obietnic bez pokrycia

‍Aby zdobyć zaufanie docelowych odbiorców, nie bombarduj ich złudnymi obietnicami, których najprawdopodobniej nie spełnisz. Zamiast tego powiedz im z góry i jasno określ oczekiwania potencjalnych klientów na temat problemów, które może rozwiązać Twój produkt. Staraj się, aby Twój program marketingowy był prosty i bezpośredni.

4. Reklamy i landing page z ofertą

Strony docelowe powinny być elementem docelowym dla wszystkich strategii marketingowych domeny B2B. Gdy potencjalny klient trafi na Twoją reklamę, powinien zostać przekierowany na stronę docelową Twojej marki z atrakcyjnym wyglądem i treścią. Nie zapomnij o odpowiednim wezwaniem do działania (CTA, przeczytasz o tym na naszym blogu).

5. Atrakcyjna strona www

‍Jest to jedna z podstaw dla skutecznego biznesu e-commerce. Stworzenie przyjaznej dla użytkownika witryny o określonym wyglądzie i treści informacyjnej wyniesie Twoją markę na poziomy, których się nie spodziewałeś. Zdziwiłbyś się, ile marek tego nie robi. Moja rada, zachowaj prostotę, a pomoże to przedłużyć wizyty Twoich klientów i miejmy nadzieję, popchnie ich do finalizacji zakupu. Responsywna strona internetowa obsługująca wersje mobilne jest zawsze ogromnym plusem.

6. Kampanie SEO

‍SEO to jedna z najlepszych taktyk marketingu B2B. Wykorzystywanie określonych fraz, które dotyczą konkretnie Twoich usług i wiedzy pomaga w skróceniu ścieżki, jaką przechodzą konsumenci nim, trafią na Twoją ofertę. W wielkim skrócie celem SEO na stronie jest pozycjonowanie wyszukiwanych haseł w wyszukiwarkach online, ułatwiając klientom znalezienie Cię.

Pamiętaj, aby prezentować swoje produkty i usługi w sposób kompletny. Dostarczaj szczegółowe opisy produktów oraz oferuj rabaty lub promocje, które mogą przyciągnąć potencjalnych klientów. Działalność w Internecie umożliwia firmom kontakt z klientami za pośrednictwem platform mediów społecznościowych i innych kanałów. Ta mnogość ścieżek dotarcia do użytkownika może pomóc w budowaniu z nimi relacji i zaufania. 

Automatyzacja sprzedaży w B2B

Automatyzacja sprzedaży staje się coraz bardziej popularna w przestrzeni B2B. Pozwala firmom usprawnić proces sprzedaży, obniżyć koszty i zwiększyć wydajność. Dzięki zautomatyzowanym systemom firmy mogą m.in. automatyzować segmentację klientów, optymalizację cen, generowanie i pielęgnację potencjalnych klientów.

Firmy e-commerce B2B również wykorzystują automatyzację sprzedaży, aby poprawić jakość obsługi klienta. Marketing Automation w sprzedaży B2B może pomóc w dostarczaniu spersonalizowanych rekomendacji dla klientów na podstawie ich historii zakupów i preferencji. Ponadto mogą korzystać z zautomatyzowanych systemów, aby zapewnić krótszy czas odpowiedzi na zapytania i zapewnić klientom najlepszą możliwą obsługę. Więcej na temat Marketing Automation przeczytasz wkrótce na naszym blogu.