Porozmawiajmy

Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Analiza klienta | Rynek i konkurencja | Sprzedaż

Jak ułatwić klientowi zakupy w sklepie internetowym i zarabiać więcej?

7 stycznia 2022
kobieta robi zakupy online

Dlaczego klienci coraz częściej decydują się na zakupy w internecie? W ostatnim czasie, jednym z czynników z pewnością była pandemia Covid-19. Badania Nielsena pt. “Shopper shifts to a news normal” wskazują, że ponad 30% Polaków zwiększyło swoją aktywność w zakresie zakupów online dla produktów z branży FMCG.

Co jeszcze wpływa na rezygnację z zakupów stacjonarnych? W tym artykule przeanalizujemy, dlaczego klienci decydują się na zakupy w sklepach internetowych i podpowiemy, co możesz zrobić, by kupowali właśnie u Ciebie! 

Spis treści

  1. Oszczędność czasu i szybka dostawa
  2. Wygoda i łatwość zakupów
  3. Atrakcyjna cena

Oszczędność czasu i szybka dostawa

Codzienne obowiązki i szybkie tempo życia zmusza nas do poszukiwania rozwiązań, które rozwiążą problem braku czasu. Zakupy stacjonarne to często wyzwanie i długa przeprawa – od zrobienia listy zakupów, przez dotarcie do wybranego sklepu, zapełnienie koszyka i dotarcie do domu. 


Z tego powodu konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy online. Średni czas trwania zakupów w Internecie to jedynie 30 minut. Klienci zwracają uwagę na szybką dostawę i jej niski koszt. To jeden z najistotniejszych elementów, który konsumenci biorą pod uwagę decydując się na zakupy w wybranym sklepie.


Warto więc skupić się na rozbudowie systemów analitycznych oraz usprawnić procesy logistyczne, wprowadzić kontrolę pakowania i wysyłek. Dobrym rozwiązaniem będzie wynajęcie własnego magazynu. To duża niezależność, możliwość optymalizacji procesów i testowania nowych rozwiązań. Posiadając towar we własnym magazynie, możesz wysłać go bardzo szybko, a to zwiększy Twoją przewagę konkurencyjną. 

Własny magazyn wiąże się jednak z dużymi kosztami. 

Jeśli jesteś dopiero na początku przygody z e-commerce i nie stać Cię na koszt magazynu, możesz skorzystać z usług zewnętrznych. Na rynku znajdziesz wiele firm, które oferują pełną opiekę nad procesem logistycznym i eliminują potrzebę posiadania magazynu. Korzystając z outsourcingu nie musisz martwić się o skalowalność biznesu, bo w przypadku nagłych wzrostów sprzedaży wyspecjalizowany partner logistyczny dużo szybciej jest w stanie zwiększyć zasoby, które obsłużą wysyłki. Pamiętaj jednak, że nie uda Ci się w pełni kontrolować tych zadań, które zleciłeś poza własną firmę. Outsourcing pozostawia pewną dozę niepewności. Przykład: paczka mogła zostać spakowana niedbale, a to z pewnością zmieni doświadczenia zakupowe klienta i być może więcej do Ciebie nie wróci. 

Wygoda i łatwość zakupów 

Decydując się na zakupy online oczekujemy, że produkty dotrą do nas szybko i bezproblemowo. Tak samo chcemy przejść proces zakupowy – powinien być intuicyjny i wygodny. Nie po to rezygnujemy z samodzielnego wypełniania koszyk i stania w kolejkach, by internetowe zakupy trwały równie długo.

Klient zrezygnuje z zakupów w Twoim sklepie, jeśli napotka techniczne trudności. Zadbaj o takie elementy, jak user experience, system sprzedażowy i transakcyjny. Przeprowadź klienta krok po kroku przez cały proces zakupowy. Zadbaj o czytelność strony, łatwą nawigację, dodaj wyczerpujące opisy produktów. Oczywiście, nie zrobisz tego samodzielnie. Oddeleguj część zadań doświadczonym managerom e-commerce i informatykom, którzy pomogą Ci w wyborze i wdrożeniu najlepszych technologii. Komunikację i marketing zleć osobie, która sprawnie operuje słowem i wie, jak przedstawić ofertę, by klient poczuł potrzebę posiadania produktu. 


Więcej o tym, jak zbudować zespół e-commerce, przeczytasz w artykule.

Atrakcyjna cena

Cena to niezwykle ważny czynnik w procesie zakupowym klienta. Jeśli możesz pozwolić sobie na obniżenie ceny – świetnie. W końcu im niższa cena, tym większa szansa na złapanie klienta. Co jednak w sytuacji, gdy manewrowanie ceną nie wchodzi w grę? Poszukaj innej przewagi konkurencyjnej – zacznij od przeanalizowania koszyka zakupowego. Sprawdź, co klienci kupują i w jakiej kolejności dodają produkty do koszyka. To pozwoli Ci przygotować dalszy plan działań. Dowiesz się, jakie produkty powinieneś dodać w propozycjach i rekomendacjach, a nawet o jakie produkty rozszerzyć asortyment.

Sprawdź, na jakie jeszcze czynniki warto zwrócić uwagę w biznesie e-commerce?

Podsumowanie

Wygoda i oszczędności to czynniki, na które klienci zwracają szczególną uwagę. I choć oszczędność kojarzy nam się przede wszystkim z pieniędzmi, to oszczędność dotyczy także czasu i nerwów. Nikt nie chce przecież denerwować się i tracić czasu w sklepie, także tym internetowym. Często klient jest skłonny wydać więcej, jeśli dostanie gwarancję innych korzyści.

Wierzymy, że z tymi wskazówkami uda Ci się sprawić, że konsumenci staną się Twoimi stałymi klientami i będą mieli poczucie, że zaoszczędzili swój czas, pieniądze lub nerwy. Albo wszystko powyższe! 🙂