Porozmawiajmy

Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Marketing

Liczy się szybkość! Jak zmierzyć i jak poprawić szybkość ładowania strony w e-commerce?

31 maja 2022
ładowanie strony

Wyobraź sobie, robisz zakupy online, wchodzisz na stronę wybierasz interesującą Cię kategorię i… czekasz. Czekasz, aż witryna się załaduje. Kolejne kliknięcie i znowu czekasz. W tym momencie (o ile jeszcze tego nie zrobiłeś) najprawdopodobniej opuszczasz sklep i idziesz dalej. Im dłuższy czas ładowania witryny, tym większy jest współczynnik odrzuceń.
Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego szybkość ma znaczenie i co zrobić, żeby poprawić prędkość działania Twojej strony.

Dlaczego szybkość ładowania strony jest tak ważna?

W branży e-commerce szybkość ładowania strony ma bardzo duże znaczenie. Warto poświęcić temu więcej czasu, aby nie stracić klientów. Strony, które ładują się powoli pojawiają się zdecydowanie niżej w wyszukiwarkach. Optymalizacja szybkości wczytywania Twojej strony wpłynie nie tylko na komfort jej użytkowania, ale przede wszystkim będzie krokiem do osiągnięcia wyższych przychodów. 

Słaba wydajność witryny powoduje także, że Twoje starania i wydatki marketingowe idą na marne. Poirytowany wolnym ładowaniem strony klient szuka tych samych produktów u innych sprzedawców. Pamiętaj, gdy konsument trafi do konkurencji, możesz go stracić już na zawsze. Wniosek z tego jest prosty, klienci odchodzą, więc Ty nie zarabiasz.

Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie

No dobrze, ale co ma szybkość ładowania strony do pozycjonowania? Otóż, jest to jeden z czynników rankingowych dla wszystkich stron, który jest zawarty w algorytmie Google. W związku z tym, faworyzowane są te strony, które działają bez zarzutów. Witryny ładujące się dłużej nie zostaną poprawnie wychwycone przez boty skanujące Internet, a co za tym idzie nie będą brane pod uwagę w wynikach wyszukiwania. Brak optymalizacji pod kątem wyszukiwarek może przynieść poważne konsekwencje dla Twojego biznesu. Spadek konwersji, pojawienie się na odległych pozycjach wyszukiwania, słaba opinia o Twojej stronie, zniechęcenie klientów do zakupów.

Jak sprawdzić szybkość ładowania strony?

Przejdźmy do rzeczy. Jak zweryfikować czy Twoja strona wyświetla się odpowiednio szybko? Zanim przystąpisz do usprawniania swojej strony powinieneś zdiagnozować w czym tkwi największy problem. Na rynku istnieje wiele narzędzi do testowania szybkości witryny i wykrywania problemów. Bezpłatnie możesz skorzystać z Google Page Speed ​​Insights. Na początek, to będzie najskuteczniejsze i najszybsze rozwiązanie. Dzięki temu narzędziu sprawdzisz jaka jest szybkość ładowania, a także dowiesz się, które elementy Twojej witryny spowalniają działanie strony i jak rozwiązać te problemy.

Korzystanie z tego narzędzia jest bardzo proste, po uruchomieniu w przeglądarce strony Google Page Speed Insigts, wystarczy wpisać w pasku adres swojej witryny, kliknąć “Analizuj” i wyświetli nam się gotowy raport. Wyszukiwarka sprawdza szybkość działania Twojej strony na komputerach i na urządzeniach mobilnych, osobne raporty wyświetlą się na pasku u góry. 

W raporcie pojawią się szczegółowe dane dotyczące renderowania treści, a także wytyczne ze wskazówkami, co należy zrobić, aby poprawić szybkość działania Twojej strony.

Jak poprawić szybkość ładowania strony?

Aby z sukcesem zoptymalizować szybkość ładowania strony powinieneś zwrócić uwagę na następujące czynniki:

  1. W pierwszej kolejności zadbaj o dobry hosting. Sprawdź czy Twój dostawca dysponuje wystarczająco szybkimi serwerami. To serce Twojego sklepu, więc nie warto oszczędzać. Lepiej od razu odrzuć wszelkie darmowe usługi, ponieważ istnieją małe szanse na to, że sprostają wymaganiom e-commerce. 
  2. Optymalizacja obrazów. Nic innego, jak publikowanie grafik i zdjęć w mniejszej rozdzielczości. Pamiętaj duże obrazy niepotrzebnie obciążają serwer, a co za tym idzie spowalniają Twoją stronę.
  3. Pamiętaj o aktualizacji wtyczek. Dbaj o to, aby używane przez Ciebie wtyczki i szablon sklepu były na bieżąco aktualizowane. Przestarzałe lub nieodpowiednio dobrane wtyczki mogą znacznie spowolnić działanie strony. 
  4. Wyeliminuj zbędne elementy. Po pierwsze nieużywane elementy strony nie będą jej obciążać, po drugie nadmiar przycisków i ozdobników źle wpływa na user experience i ogólny odbiór Twojej witryny.
  5. Ogranicz do minimum przekierowania. Pozbądź się starych, niedziałających linków.
  6. Buforowanie przeglądarki. Dzięki temu przeglądarka nie musi za każdym razem pobierać elementów strony z serwera, gdy użytkownik w ciągu kilku minut wraca do tych samych stron.

Trzymaj się tych kilku zasad, a problem powolnego ładowania strony Cię ominie!