Bloog

Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!

Strategia

Jak stworzyć stronę internetową dla firmy? Oto poradnik krok po kroku

2 września 2022
projekt www

Stworzenie strony internetowej dla Twojej firmy jest jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić, aby promować ją w Internecie. Strony internetowe są pierwszym punktem kontaktu dla potencjalnych klientów, a w obecnej erze cyfrowej, to pierwsze wrażenie jest kluczowe.

Choć może się wydawać, że stworzenie i utrzymanie własnej strony jest wyzwaniem, w rzeczywistości jest to o wiele łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać. 

Jak stworzyć stronę internetową krok po kroku?

Zanim rozbijemy się o to, jak stworzyć stronę internetową dla swojej małej firmy, spójrzmy najpierw na to, dlaczego posiadanie strony internetowej jest tak ważne.

Ludzie będą wpisywać nazwę Twojej firmy w wyszukiwarkach. Jeśli masz stronę internetową, pokażesz się w tych wynikach wyszukiwania.

Możesz użyć strony internetowej do promowania swoich produktów i usług. Posłuży Ci również do dostarczenia informacji klientom, aby mogli dowiedzieć się więcej o Twojej firmie bez konieczności dzwonienia lub wysyłania e-maili bezpośrednio do Ciebie.

Jest to świetne miejsce do zaprezentowania kultury i wartości firmy. Możesz również wykorzystać ją do opowiedzenia historii swojego biznesu.

Tworząc swoją stronę internetową, jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać. Po pierwsze, chcesz ułatwić odwiedzającym nawigację i znaleźć to, czego szukają. Po drugie, chcesz się upewnić, że wygląda profesjonalnie i godnie zaufania. Wreszcie, chcesz mieć pewność, że Twoja strona jest na bieżąco aktualizowana świeżą treścią. Oto kilka obowiązkowych elementów, które powinieneś zawrzeć, projektując witrynę, by spełniała swoje funkcje.

Krok 1: ustal, kim jest Twoja buyer persona

Pierwszym bardzo ważnym krokiem przy tworzeniu strony internetowej jest określenie buyer persony. Jeśli chcesz osiągnąć sprzedaż, musisz wiedzieć kim jest Twój klient i jakie ma oczekiwania względem produktu czy usługi przez Ciebie oferowanej. O personach pisaliśmy już w artykule Jak stworzyć personę dla sklepu internetowego? 

Stworzenie persony pozwala spojrzeć na rzeczywistość oczami klienta. Poznanie jego potrzeb pozwoli Ci precyzyjniej dopasować ofertę. Dowiesz się także, jakie klient ma upodobania, dzięki czemu będziesz w stanie dopasować stronę do jego preferencji. Dobrze stworzone persony ułatwią nie tylko projektowanie strony www, ale i będą pomocne później, podczas prowadzenia działań marketingowych i kampanii reklamowych. 

Źródło: opracowanie własne

Krok 2: przeanalizuj aktualną wersję strony

Jeśli Twoja aktualna strona ma poprawnie zaimplementowany Google Analytics, to jest prawdziwą skarbnicą wiedzy. Zbierane dane pozwolą Ci odpowiedzieć na szereg pytań, między innymi dowiesz się: 

  • jaki jest ruch na stronie, ile wyświetleń mają poszczególne zakładki
  • kim jest Twój aktualny odbiorca/klient, który do tej pory pojawiał się na stronie
  • elementy strony, które zachęcają użytkownika do przejścia dalej
  • w którym momencie opuszczają stronę, może nawet uda Ci się zlokalizować punkt, który ich zniechęca do dalszego przeglądania strony
  • co użytkownik robi na stronie podczas wizyty, jakie są jego zachowania oraz ile czasu poświęca na przejrzenie poszczególnych zawartości

W analityce strony internetowej pomocne będą też mapy ciepła. Co to takiego? To metoda przedstawiająca w formie graficznej dane dotyczące zachowań użytkowników. Jest to niezastąpione narzędzie przy projektowaniu UX. Można sprawdzić, w które elementy strony użytkownik klika chętniej. Jednak, aby to sprawdzić niezbędne są dodatkowe narzędzia zainstalowane na stronie. 

Krok 3: sprawdź strony swojej konkurencji

To dość oczywisty punkt. Analiza rynku i konkurencji jest jednym z kluczowych działań podczas planowania jakiegokolwiek biznesu, tyczy się to również budowania strony internetowej. Wybierz kilku głównych graczy w swojej branży i przeanalizuj informacje zawarte na ich stronach internetowych. 

Podglądając konkurencję możesz zobaczyć, jaki styl komunikacji sprawdza się w Twojej branży najlepiej. To skarbnica wiedzy począwszy od sposobów prezentacji produktów lub ofert, aż po przykłady używanych słów kluczowych czy designu strony i sklepu internetowego. 

Nie chodzi tu absolutnie o kopiowanie kogokolwiek. Obserwując poczynania konkurencji możesz znaleźć te elementy, o których rywale zapomnieli, dzięki temu wyróżnisz się na ich tle. 

Krok 4: przeanalizuj słowa kluczowe

Research słów kluczowych, to kolejny bardzo ważny element podczas tworzenia strony internetowej. Czym są słowa kluczowe i dlaczego są takie ważne? To wyrażenia i zwroty, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, gdy chcą znaleźć informacje na dany temat lub szukając określonego produktu. Jeśli na swojej stronie masz prawidłowo dobrane słowa kluczowe, użytkownicy szybciej będą mogli trafić na Twoją ofertę bezpośrednio z wyszukiwarki. 

Jak wykorzystać tę wiedzę? Znając odpowiednie wyrażenia używane podczas wyszukiwania danego produktu czy oferty, możesz użyć ich przygotowując treści na swoją stronę. To pozytywnie wpłynie na skuteczne pozycjonowanie Twojej witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Kolejna korzyść, poznasz tematy, które interesują odbiorców i dzięki temu będziesz mógł stworzyć artykuły na bloga, które faktycznie zainteresują Twoich czytelników. Optymalizacja słów kluczowych pozwoli Ci także przygotować skuteczniejsze kampanie reklamowe.

Jeśli nie do końca czujesz się na siłach, żeby samodzielnie zrobić research słów kluczowych, możesz wykorzystać odpowiednie narzędzia lub skorzystać z pomocy specjalistów w tej dziedzinie. Na pewno warto to zrobić porządnie, jeśli zależy Ci na ruchu na stronie. 

Krok 5: zastanów się nad funkcjonalnościami na stronie

Skoro czytasz ten artykuł, to zakładam, że jesteś czynnym użytkownikiem Internetu. Dlaczego zwracam na to uwagę? Na pewno z własnego doświadczenia znasz strony, które aż chce się przeglądać oraz strony, których przeglądanie doprowadza Cię frustracji. Poza wymienionymi wyżej krokami niezbędnymi do stworzenia strony www pojawia się funkcjonalność. Każdemu zależy na pozytywnych doświadczeniach użytkowników, ponieważ daje to większe szanse na to, że taka osoba wróci na daną stronę. Na pewno obiło Ci się o uszy całkiem modne ostatnimi czasy pojęcie User Experience. 

Projektowanie UX to uwzględnianie doświadczeń użytkownika, tego w jaki sposób czuje się podczas interakcji z daną witryną czy systemem. Jest to bardzo ważne, ponieważ ma to na celu zaspokojenie potrzeb użytkownika. Elementy na stronie internetowej powinny zatem być czytelne, a sama nawigacja strony jak najbardziej intuicyjna. Nie powielaj wszędzie tych samych treści i nie komplikuj ścieżki zakupowej.

Aby zaoszczędzić czasu sobie i osobie projektującej makietę strony, możesz przygotować zbiór inspiracji, czyli tzw. moodboard. Możesz zamieścić tam przykładowe zdjęcia i grafiki, fonty, paletę kolorów oraz inne elementy wywołujące konkretne uczucia i skojarzenia. 

Źródło: Pinterest

Krok 6: zaprojektuj własną stronę internetową

Jeżeli wszystkie powyżej omówione kroki już zostały przez Ciebie zrealizowane, teraz przyszedł czas na projektowanie. Na początek stwórz makietę strony, możesz ją nawet rozrysować na kartce. Chodzi o to, żeby uporządkować wszystkie elementy i podzielić je tak, żeby wiedzieć, które powinny znaleźć się na danych stronach oraz w jakiej kolejności powinny zostać rozmieszczone. Szkic nie musi być idealny, ważne byś skupił się na funkcjonalności. Pamiętaj też, żeby uwzględnić w projekcie wytyczne dotyczące dostępności stron www dla osób niepełnosprawnych. 

Dobrą praktyką podczas tworzenia stron internetowych i aplikacji jest trzymanie się 10-ciu zasad heurystyk Jakoba Nielsena. Są to ogólne zasady projektowania stron internetowych, dzięki którym witryny są użyteczne i przyjazne użytkownikom. 

Podczas projektowania makiet strony warto pamiętać o uwzględnieniu widoków na różne urządzenia, nie tylko desktop, ale i mobile oraz tablety. Aby dowiedzieć się, z jakich urządzeń korzystają użytkownicy odwiedzający stronę internetową warto sugerować się raportami z Google Analytics oraz z badań prowadzonych przez Gemius.

Każda branża będzie wymagała innych informacji i sekcji na stronie, ale są elementy stałe, które bez względu na rodzaj działalności warto mieć na swojej stronie. Na pozytywne wrażenia wpływają:

  • informacje “o nas”, chodzi tu o opis firmy, działalności oraz pracowników. Fajnie jest zobaczyć, że po drugiej stronie stoją prawdziwi ludzie, gotowi do pomocy.
  • Social Proof, czyli społeczny dowód słuszności, są to opinie lub recenzje klientów, którzy dokonali zakupu w danej firmie. Mogą to być też logotypy firm, z którymi współpracujesz.
  • CTA, Call To Action. Wezwanie do działania, które wprost sugeruje użytkownikowi, jakie kroki ma poczynić, np. Kup Teraz.
  • Informacje odnoszące się do korzyści wynikających z posiadania danego produktu lub skorzystania z usługi świadczonej przez Ciebie. Unikalna wartość, jaką może być używana przy produkcji technologia, czas realizacji zamówienia, sposoby dostawy/płatności. 

Kolejnym etapem jest projekt graficzny. Zadbaj o to, by dostarczyć grafikowi wszystkie wytyczne oraz inspiracje, którymi ma się kierować podczas projektowania. Dobrze przekazany brief pozwoli uniknąć żmudnych poprawek oraz dodatkowych kosztów.

Mając już makietę strony www możesz zająć się tworzeniem treści, którymi ją wypełnisz. Nie będę się tu rozpisywać, jakie powinny być teksty na stronie, ponieważ przeczytasz o tym szczegółowo w naszym artykule Jak pisać dobre teksty na stronę internetową? Poznaj najważniejsze zasady webwritingu.

Budowa strony internetowej od początku-jak zrobić to dobrze?

Trzymając się omówionych w artykule wskazówek, nie powinno Cię nic zaskoczyć. Pamiętaj o tym, że każde wdrożenie strony, zanim ujrzy światło dzienne, wymaga testów. Chodzi o to, aby “przeklikać” wszystkie znajdujące się na niej elementy sprawdzić, czy linki działają prawidłowo, jak szybko ładują się poszczególne podstrony. Upewnij się, że formularze kontaktowe są dobrze skonfigurowane i odpowiedzi trafiają tam, gdzie powinny. Poproś o przetestowanie osoby trzecie, które nie miały do czynienia ze stroną podczas jej projektowania. Ich opinia będzie bardzo obiektywna, a Ty przy okazji dowiesz się, czy rozmieszczenie elementów pozwala na intuicyjne korzystanie ze strony.

Po zakończeniu fazy testów przychodzi czas na wdrożenie analityki. Dzięki Google Analytics oraz Google Tag Manager będziesz mógł nie tylko mierzyć ruch na stronie, ale i dowiesz się, jakie jest zaangażowanie użytkowników odwiedzających stronę i czy wdrożone przez Ciebie rozwiązania prowadzą do skutecznej sprzedaży. 

Jeśli jednak nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie podjąć prace nad stroną internetową, możesz skontaktować się z nami. Wspólnie przejdziemy przez proces tworzenia witryny podpowiemy, z jakich rozwiązań warto skorzystać oraz dopilnujemy, by każdy z etapów został z realizowany.