Bloog
Mamy dla Ciebie coś ciekawegoo!
Trendy w zakupach mobilnych. Jak skutecznie rozwijać swój biznes.
29 czerwca 2023Wraz z dynamicznym rozwojem technologii mobilnych, zakupy online za pośrednictwem telefonu czy tabletu, stały się nieodłączną częścią życia współczesnego konsumenta.
W tym artykule omówię fenomen m-commerce, jego wpływ na sposób, w jaki dokonujemy zakupów oraz korzyści i wyzwania związane z tym trendem. Zapraszam również do obejrzenia nagrania z webinaru, podczas którego Paweł Paszkowski (Strigoo) i Łukasz Plutecki (Atomstore) rozmawiali o trendach w zakupach mobilnych.
Co to jest m-commerce?
M-commerce, czyli rodzaj handlu elektronicznego dokonywanego za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Obejmuje wszelkie transakcje kupna i sprzedaży produktów oraz usług, które można przeprowadzić za pośrednictwem aplikacji mobilnych lub stron internetowych dostępnych na urządzeniach przenośnych. M-commerce umożliwia użytkownikom dokonywanie zakupów, porównywanie cen, przeglądanie katalogów produktów, dokonywanie płatności i śledzenie dostaw za pośrednictwem swojego urządzenia mobilnego. Dzięki temu klienci mogą robić zakupy w dowolnym miejscu i czasie, co sprawia, że handel staje się bardziej dostępny i wygodny.
Korzyści wynikające z m-commerce
Dlaczego zakupy mobilne stają się tak popularne? Korzyści jest sporo, opiszę kilka najważniejszych.
Dzięki m-commerce możesz dokonywać zakupów z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Wystarczy, że masz przy sobie smartfona lub tablet, aby przeglądać sklepy internetowe i składać zamówienia. Nie musisz już być ograniczony do tradycyjnych godzin otwarcia sklepów stacjonarnych.
M-commerce umożliwia szybkie przeglądanie produktów, porównywanie cen i składanie zamówień bez konieczności stania w kolejce. Możesz dokonywać zakupów w kilka minut, co jest szczególnie wygodne, gdy masz mało czasu lub jesteś w podróży.
Sklepy mobilne często wykorzystują dane o twoich preferencjach i zachowaniach zakupowych, aby dostosować ofertę do twoich potrzeb. Dzięki temu otrzymujesz bardziej spersonalizowane rekomendacje produktów, co może przyczynić się do lepszego doświadczenia zakupowego.
Wielu sprzedawców oferuje specjalne rabaty i promocje dostępne tylko dla klientów dokonujących zakupów mobilnych. Możesz skorzystać z ekskluzywnych ofert, oszczędzając pieniądze na swoich zakupach.
Wiele aplikacji m-commerce stosuje zaawansowane zabezpieczenia, takie jak szyfrowanie danych i autoryzacja dwuetapowa, aby chronić twoje informacje finansowe. Możesz czuć się bezpieczniej, dokonując płatności przez aplikację mobilną, niż wpisując dane karty kredytowej na nieznanej stronie internetowej.
Wydaje się idealnie, prawda? Przyjrzyjmy się jednak drugiej stronie medalu.
Wady związane z m-commerce
Jak każde rozwiązanie, tak i m-commerce znajdzie swoich zwolenników i przeciwników. Część konsumentów ceni sobie możliwości „namacalnego” wyboru produktów, jakie dają zakupy stacjonarne. Druga grupa osób dokonuje zakupów tylko i wyłącznie online. Jeszcze inni korzystają z obu możliwości. Nie można przyjąć, że jedno czy drugie podejście jest lepsze. Każdy konsument ma własne preferencje zakupowe. Przyjrzyjmy się więc pewnym wadom handlu mobilnego.
Konieczność optymalizacji stron internetowych pod kątem urządzeń mobilnych. Jeżeli chcesz odnieść sukces w handlu mobilnym, musisz zadbać o kwestie dopasowania strony do odpowiednich urządzeń. Zakupy powinny być łatwe i przyjemne. Uwierz mi, nic tak nie frustruje jak niedostosowany do rozdzielczości małego ekranu wygląd strony.
Ryzyko oszustwa i obawy dotyczące bezpieczeństwa. W handlu mobilnym nadal istnieje ryzyko oszustwa, a niektórzy marketerzy nie są odpowiednio przygotowani, aby temu przeciwdziałać. Ponadto, kwestie dotyczące bezpieczeństwa wciąż budzą obawy, a ludzie boją się utraty swoich danych osobowych.
Problemy z łącznością. Jeśli masz słabe połączenie internetowe, może to stanowić problem i frustrację podczas korzystania z zakupów mobilnych. Problem z połączeniem internetowym jest dużą przeszkodą dla rozwoju handlu mobilnego.
Nawyki ludzi. Istnieją ludzie, którzy nie chcą wychodzić ze swojej strefy komfortu lub nie są gotowi na zmiany. Niektórzy ludzie opierają się przyjęciu nowoczesnych technologii, a inni poświęcają zbyt dużo czasu na przystosowanie się do nowych technologii.
Trendy i przyszłość m-commerce
Niewątpliwie m-commerce przekształcił sposób, w jaki dokonujemy zakupów i wpłynął na nasze codzienne życie. Jest to zjawisko nieodłącznie związane z postępem technologicznym i coraz większym wykorzystaniem smartfonów. Pomimo niektórych wyzwań, m-commerce ma wiele korzyści do zaoferowania zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom. Wraz z dalszym rozwojem technologii mobilnych można się spodziewać, że zakupy mobilne będą rozwijały się dynamicznie, a wprowadzane innowacyjne rozwiązania znacząco wpłyną na samą przyszłość zakupów online.